Censorer: Svært at se de studerendes håndværksevner i materiel design

De lærerstuderende kan ikke nå at opnå færdigheder i både sløjd og håndarbejde i det lille linjefag materiel design, lyder det fra censorerne. Og når de studerende specialiserer sig i eksamensprojektet, er det umuligt for censorerne at bedømme, om de har evnerne til at undervise i begge fag i folkeskolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flertallet af censorerne ved sidste års eksamen i materiel design i læreruddannelsen finder, at det er et problem, at materiel design ikke findes i folkeskolen, og at de studerende skal uddanne sig til to fag i skolen på et linjefags tid. Særligt på de uddannelser, hvor linjefaget kun strækker sig over et studieår. "Den enkelte studerende har ikke mulighed for at tilegne sig færdigheder og kendskab til materialer og redskaber til både sløjd og håndarbejde på 36 ECTS-point", skriver censorerne i Årsberetningen.

Svært at bedømme begge fag til eksamen De studerende er blevet bedre til at tænke design og designprocesser, men mange af dem specialiserer sig, og får derfor måske ikke kompetencerne til at undervise i både sløjd og håndarbejde, som det er meningen ifølge bekendtgørelsen. Til eksamen bliver det derfor også svært for censorerne at bedømme, om de studerende rent faktisk kan undervise i begge fag. Særligt de håndværksmæssige færdigheder er svære at se på den korte eksamenstid. "Generelt vurderes det, at materiel design er et spændende fremtidsrettet fag, men der er for lidt tid til at opnå en acceptabel faglighed til at undervise i både design, sløjd og håndarbejde", lyder det fra lektor på læreruddannelsen på Professionshøjskolen Metropol og medlem af censorformandskabet for læreruddannelserne Bolette Kremmer Hansen. Hun anbefaler på baggrund af censorernes tilbagemeldinger, at der altid er både en sløjd- og en håndarbejdsunderviser med til eksamen, at der gives mulighed for at bedømme bredere i faget, og at man evaluerer faget og skaber samme fag i læreruddannelsen og i folkeskolen.

De studerende får alligevel gode karakterer Problemerne ved eksamen afspejler sig dog ikke i de karakterer, der er givet. Gennemsnittet for materiel design er 8,07 mod 7,65 sidste år. "Min tolkning af dette er, at den vanskelige konstruktion, som faget materiel design er, uden konkret forbindelse til folkeskolens fag, ikke lægges den studerende til last. Om karakteren så er et udtryk for de studerendes kompetencer i forhold til mål for faget, kan der måske sættes spørgsmålstegn ved, når man læser censorernes vurdering af uddannelsens kvalitet", siger Bolette Kremmer Hansen. 109 studerende var til linjefagsprøve i 2012. Det er en stigning i forhold til sidste års kun 80 studerende. Men det er fortsat meget langt fra de 450 som belv færdiguddannet i sløjd og håndarbejde i 2007, før fagene blev slået sammen.

 

 

Læs mere

Censorrapporten