Med Andre Øjne

Med Andre Øjne

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Med Andre Øjne" kan ses som et udvidet emneforløb i folkeskolens undervisning. Og udvidet på den fede måde!

Umiddelbart virker det som et ganske almindeligt tværfagligt emne om identitet, som en 6. klasse har brugt to dage til. Eleverne skal undersøge deres egen identitet, hvortil der er tilknyttet en arbejdsmappe med plads til skriftlige svar.

Men derefter breder materialet sig ud i en mangfoldighed af inspirerende og kreative muligheder til et projekt, hvor flere skoler er involveret.

I anden etape skal eleverne selv skabe sig en ny identitet ud fra en tilfældig udtrukket ting, som skal beskrives, tegnes og levendegøres.

Endnu en dimension viser sig, idet eleverne i tredje fase igen skal skifte identitet. Her er der mulighed for at vælge at afprøve både ny kønsidentitet og/eller en anden etnisk identitet. Eleverne bliver klædt ud, bliver sminket og skal en tur i byen som den nye person. Endelig skal de nye identiteter præsenteres for forældrene. Projektet evalueres i fællesskab med de andre skoler, hvilket giver endnu en mulighed for integration på kryds og tværs.

Hele projektet er udviklet og produceret af Global Stories, og makeup-artister og teaterfolk er tilknyttet, hvilket giver undervisningen det løft ud over folkeskoleniveau, som gør det yderst autentisk.

Materialet består af en dvd med projektforløbet, en elevmappe med opgaver og en hjemmeside med praktiske oplysninger for andre, der har ladet sig inspirere til at bestille et lignende projekt.

I disse tider med skolesammenlægninger, opdelinger i indskolings- og udskolingsskoler og årgangsundervisning vil det være et fantastisk projekt på en udskolingsårgang, hvor eleverne skal integreres og finde deres egen identitet i en ny gruppe. Eleverne kan få forståelse for og indsigt i andre og dermed lære tolerance.