Anmeldelse

KvaN nummer 77 - Medborgerskab og demokrati

KvaN nummer 77 - Medborgerskab og demokrati

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når det udmærkede tidsskrift "KvaN" udsender et temanummer med titlen "Medborgerskab og demokrati", hænger det sammen med et nyt fag på første årgang i den nye læreruddannelse - skudt i gang i august måned 2007. Før hed faget kristendomskundskab. Så blev det til kristendomskundskab/livsoplysning. Nu hedder det kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab. Til daglig forkortet KLM.

Fakta:

Titel: KvaN nummer 77 - Medborgerskab og demokrati

Type: Tidsskrift

Forlag: Kvan

KLM er altså et nyt fællesfag. Et konglomerat. Vil medborgerskab som en gøgeunge på sigt skubbe kristendomskundskab ud af reden? Ikke uden videre. Men overlevelseschancerne for fællesfag i læreruddannelsen er traditionelt dårlige. Og samtidig kan vi iagttage, at uddannelse i medborgerskab markant er på vej frem i danske sammenhænge, blandt andet inspireret af det engelske Citizenship Education. Der er for eksempel for nylig etableret et professorat i medborgerskab ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Forkortet kan man sige, at medborgerskab - ud over rettigheder og pligter - handler om demokratisk dannelse. Med pluralisme, globalisering, europæisering og stigende multikulturalisering er der også i politiske kredse bekymring for samfundets såkaldte sammenhængskraft.

Derfor trænger spørgsmålet om vores unge sig på. Ved de nok om demokrati? Vil de demokrati tilstrækkeligt?

"KvaN"-hæftet leverer en lang stribe relevante vinkler på diskussionen om medborgerskab og demokrati set i en skolemæssig og samfundsmæssig sammenhæng. En enkelt af hæftets ti artikler er helliget læreruddannelsens nye fag, KLM. Især samfundsfagslærerne og historielærerne i grundskolen har massive forudsætninger på disse områder. Chancen er her for at fastholde og udbygge positionen af indsigter og konkrete erfaringer. Hold derfor øje med medborgerskabsdiskussionen.