Forskning Corona
15   16

Få undersøgelser af effekten af mundbind til elever

I klasselokaler over hele verden sidder elever nu med mundbind for at bremse spredningen af corona. Men ingen ved, om det virker.

Trods ekstreme smittetal og nedlukning af nattelivet, har statsministerendet fortsat planen, at alle elever skal tilbage i skole 5. januar. Det sagde statsministeren på et pressemøde fredag eftermiddag.

Og der er fortsat ikke nævnt nogen planer om, at eleverne skal bære mundbind. Det er da også usikkert, om det vil have nogen effekt på smittespredningen.

Artiklen fortsætter under banneret

Der er meget få studier af, om elevers brug af mundbind i skolen har nogen effekt, og resultaterne peger i vidt forskellige retninger. Studier af mundbinds effekt generelt kan ikke nødvendigvis overføres til skolesammenhæng, blandt andet fordi man ikke kan forvente, at børn kan finde ud at bruge mundbind korrekt 100 procent af tiden.

Opsigtvækkende studie er måske ubrugeligt

Af samme grund var det meget opsigtvækkende, da Rochelle Walensky, direktør for den amerikanske pendant til Statens Serum Institut, Center for Disease Control (CDC), var gæst i tv-programmet Face the Nation i september. Her fortalte hun om en videnskabelig undersøgelse af brugen af mundbind blandt elever på omkring 1.000 skoler i Arizona. Mere specifikt kunne hun fortælle, at risikoen for, at en skole blev ramt af et coronaudbrud var 3½ gange højere, hvis skolen ikke havde krav om brug af mundbind blandt lærere og elever.

Undersøgelsen blev afgørende for, at CDC nu anbefaler, at alle børn over to år bruger mundbind i skoler og daginstitutioner.

Men det er en anbefaling, CDC står ret alene med. WHO anbefaler for eksempel ikke, at børn under seks år bruger mundbind, og European Centre for Disease Prevention and Control advarer ligefrem om, at børn under 12 år kan have svært ved at bruge dem korrekt og understreger, at brugen af mundbind ikke er en tilstrækkelig foranstaltning i sig selv.

I USA er Arizona-undersøgelsen blevet mødt med massiv kritik for sine metoder og konklusioner. Blandt andet fordi de undersøgte skoler havde sommerferie en del af perioden og fordi der ikke blev kigget på vaccinationsraten blandt elever og lærere.

Forskningen er ikke entydig 

Tidligere studier af brug af mundbind blandt elever har vist betydeligt mindre positive resultater. I den amerikanske delstat Georgia sammenlignede man 90.000 elever på skoler med og uden krav om mundbind. Den undersøgelse viste, at der var 37 procent færre tilfælde af covid-19 på skoler, hvor personalet bar mundbind og 21 procent færre på skoler, hvor eleverne brugte mundbind - sidstnævnte var dog ikke  statistisk signifikant. Samme undersøgelse konkluderede i øvrigt, at forbedret udluftning er omtrent lige så effektivt som mundbind.

Et andet studie, i North Carolina, konkluderede i sommer, at brug af mundbind er en effektiv strategi for at undgå corona-spredning. Af  864.515 elever fik kun 363 covid-19 i skolen. Undersøgelsen konkluderer også, at man kan se bort fra afstandskrav, hvis alle bruger mundbind, for det gør ingen forskel.

For begge undersøgelser gælder det dog, at det er svært at isolere effekten af mundbind fra effekten af andre tiltag som øget udluftning og håndhygiejne.

Mundbind skader ikke elever, antyder forskning

Undersøgelser af, om mundbind er skadeligt for elever - eller børn generelt - viser ret entydigt, at det er de ikke. Bortset fra at den generelle konsensus om, at børn under to ikke bør bruge mundbind på grund af kvælningsfare, er der ikke konstatereret nogen helbredsrisiko ved børns brug af mundbind.

Undersøgelser af, om læreres brug af mundbind hæmmer kommunikationen med eleverne, er der endnu færre af. Den internationale undersøgelse Shades of Emotions fra 2012 - altså lang tid før corona ramte verden - viste i grove træk, at børn under ni år aflæser ansigtsudtryk lige godt, uanset om underansigtet var dækket af en  maske. Et lille amerikansk studie fra 2020 antydede, at selvom mundbind svækker børns evne til at genkende tristhed, vrede og frygt en smule, er den overordnede effekt at sammenligne med solbriller.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ