Børneliv
4   5

Børn tages tidligere ud af børnehaven for at blive skoleklar

For 15 år siden benyttede hver fjerde skole tidlig sfo. Den andel var sidste år fordoblet til 56 procent, viser en ny undersøgelse.

Flere og flere skoler benytter en skolestartsmodel, hvor børnene starter i Sfo, inden de starter i børnehaveklassen.

For 15 år siden var det hver fjerde skole, der benyttede tidlig sfo, hvor børn starter i sfo i foråret før skolestart. Sidste år var denne andel godt fordoblet til 56 procent, viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (Eva).

Evalueringsinstituttet har undersøgt udviklingen i den måde kommuner håndterer overgangen fra dagtilbud til skole og kortlagt, hvordan børns overgange fra dagtilbud til skole aktuelt praktiseres i kommunerne.

OM TIDLIG SFO

Tidlig SFO har været en mulighed siden 1990, hvor Sfo'en blev udvidet til også at kunne omfatte børn, der endnu ikke er startet i skolen. De fleste børn, der starter på skoler med tidlig Sfo, starter i april (på 38 procent af skolerne) eller maj (37 procent). Resten af børnene starter i tidlig SFO i marts (17 procent), juni (11 procent) og februar (1 procent).

Ifølge Eva's områdechef for dagtilbud Dina Celia Madsen viser undersøgelsen, at tidlig Sfo er ved at udvikle sig til en landsdækkende skolestartsmodel.

Artiklen fortsætter under banneret

Hun peger i den forbindelser på, der mangler viden om fordele og ulemper ved tidlig sfo.

"Vi har ikke noget vidensbaseret belæg for at foretrække tidlig SFO eller andre skolestartsmodeller frem for andre. Det er vigtigt, at vi får undersøgt, hvad den tidligere skolestart og tidligere skoleforberedelse i børnehaven betyder for børnene, både i forhold til deres læring og udvikling i børnehaven og deres efterfølgende skolestart", siger hun i en pressemeddelelse.

Skaber flere overgange

Tidlig sfo skaber endnu en overgang for børnene, nemlig overgangen mellem tidlig sfo og børnehaveklasse.

De fleste børn har gode oplevelser med at starte i skole, men overgangsperioder kan også være forbundet med udfordringer for en mindre gruppe af børn, for hvem skolestarten er forbundet med faglige, sociale eller psykiske vanskeligheder, lyder det fra Dina Celia Madsen.

"Vi ved, at der er en sammenhæng mellem børnenes trivsel ved skolestart, og hvordan de klarer sig senere i skole, uddannelse og beskæftigelse. Derfor er det rigtig vigtigt, at vi beskæftiger os med overgangen fra børnehaven, så vi sikrer en god og tryg skolestart for alle børn, også børn i udsatte positioner", siger hun.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Det faglige netværk Børnehaveklassen er for alle, der arbejder i eller interesserer sig for børnehaveklasser. I samarbejde med Børnehaveklasseforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
797 andre er allerede tilmeldt