Censorer efterlyser fast form på den nye H&D-praksisprøve i læreruddannelsen

Der er stor forskel på, hvordan praksisdelen af håndværk og design-eksamen bliver afholdt på de forskellige læreruddannelsessteder. Censorerne ønsker sig en fælles beskrivelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er andet år, at den afsluttende eksamen i håndværk og design på læreruddannelsen indeholder en fjerde del: Praksisprøven.

Årsrapporten fra censorerne viser, at der generelt er tilfredshed med prøven, men at den tilrettelægges meget forskelligt fra uddannelsessted til uddannelsessted. 

Censorer: H&d-studerende bør prøves i forskellige håndværk til eksamen 

En censor fortæller om et lodtrækningselement, hvor de studerende trækker en bunden opgave, som de skal løse dagen efter i værkstedet. En anden skriver: 

"Til den praktiske prøve fik de studerende et tema som de skulle arbejde med, og de fik selv lov til at vælge hvilke materialer de ville udføre opgaven i. Det betød at de fleste valgte det som de i forvejen følte sig fortrolige med. Eksaminator havde dog opfordret dem til at vise en bredde i deres færdigheder. Det var ikke helt tydeligt hos alle. Hvordan sikrer vi at kunne vurdere deres håndværksmæssige bredde?"

Og der er også en, der mener, at praksisprøven tager så meget tid, at det bliver svært at nå at bedømme de andre tre delprøver. 

Stadig brug for mere viden om faget

Anbefalingen fra censorkorpset er, at man bliver enige om en prøveform, der reelt prøver den studerendes håndværksmæssige færdigheder og bredden af dem. 

"Der bør foreligge en fælles prøvebeskrivelse for praksisprøven i faget. Denne bør indeholde et lodtrækningselement, og et prøveforløb i værkstedet dagen efter lodtrækningen, således den studerendes umiddelbare færdigheder kan vurderes", lyder det i rapporten.

Censorerne understreger også, at det er fint, at der er mere fokus på det håndværksmæssige, men det skal på ingen måde betyde, at der ikke fortsat er et stort behov for forskning og udvikling i de teoretiske dele af faget. 

"I lighed med tidligere efterlyses der undersøgelser og forskning i faget, dets indhold og metoder mv., hvilket burde være en obligatorisk opgave for landets professionshøjskoler. Dette bliver mere og mere tydeligt, ikke mindst fordi der nu undervises i faget fra 3. til 8. klasse, ligesom valgfaget afsluttes med en obligatorisk prøve". 

New mailCopy

Læs mere

Censorernes årsberetning

What do you want to do?
Newmail