Vold/trusler
0   4

Ministeren melder sig klar til at se på forebyggelse af elevers vold mod lærere

Kommunerne har på tværs af social- og undervisningsområdet ansvaret for at forebygge og reagere på elevers udadreagerende adfærd, men udviklingen viser, at der er behov for at styrke rammerne for indsatsen, skriver undervisningsministeren i et svar til Venstres Ellen Trane Nørby.

Undervisningsordfører Ellen Trane Nørby har på baggrund af en artikelserie om elevers vold mod speciallærere i avisen JydskeVestkysten spurgt undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), om hun mener, at det er rimeligt, at landets lærere og øvrigt pædagogisk personale i stigende omfang udsættes for vold fra elevernes side.

"Hvorfor har ministeren ikke for længst iværksat noget af det arbejde på området, som den tidligere VLAK-regering havde forberedt, og som ministeren selv tilbage i november 2019 sagde, at ministeren ville anvende og iværksætte mod den stigende vold mod lærere', lyder det uddybende i spørgsmålet.

Artiklen fortsætter under banneret

Udadreagerende adfærd et oplagt emne for Sammen om skolen

I sit svar henviser Pernille Rosenkrantz til, at partierne bag folkeskoleloven aftalte i november 2020, at de skal drøfte elevers udadreagerende adfærd og den tidligere regeringens udspil på et kommende møde i forligskredsen.

"I lighed med andre vigtige områder er drøftelserne i forligskredsen desværre blevet udskudt grundet corona, men udviklingen viser desværre, at der er behov for at styrke rammerne for indsatsen", skriver ministeren i sit svar.

Hun mener, at den tidligere regerings udspil giver et godt udgangspunkt, men også at der er behov for at sikre, at de indsatser, der skabes, opleves relevante og virksomme for medarbejdere, ledere og eleverne og deres forældre.

"Derfor er udadreagerende adfærd et oplagt emne for os i forligskredsen at drøfte med folkeskolens parter i regi af Sammen om skolen", skriver Pernille Rosenkrantz-Theil.

Sammen om skolen blev lanceret i slutningen af maj og består af er regeringen, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, KL, Danske Skoleelever, Skole og Forældre, pædagogernes fagforening BUPL og Børne- og Kulturchefforeningen. Tanken er, at parterne sammen skal finde ud af, hvordan folkeskolen bedst kan udvikles.

Svært at bedømme den nuværende indsats ud fra fem artikler

Ellen Trane Nørby har også spurgt ministeren, om hun mener, at JydskeVestkystens artikelserie om vold mod speciallærere og lærere generelt vidner om, at skolerne og kommunerne gør nok for at forebygge vold mod lærerne, og at beredskabet er tilstrækkeligt.

Det mener Pernille Rosenkrantz-Theil ikke, at hun kan svare generelt på ud fra de fem artikler ministeriet har fundet frem til.

"Artiklerne viser, hvordan elever på specialskoler kan være voldsomt udadreagerende som følge af deres vanskeligheder, og at der er nogle meget erfarne og engagerede speciallærere på en specialskole i Vejen, som gør en stor indsats for at hjælpe elever med sociale udviklingsforstyrrelser til en bedre udvikling", svarer ministeren.

Det fremgår, at skoleledelsen sammen med lærerne blandt andet har etableret et krisekorps, og at der tilbydes psykologhjælp i tilfælde af voldsomme episoder.

"Som det også peges på i artiklerne, opleves der en stigning i elevers udadreagerende adfærd. Det er baggrunden for, at regeringen vil drøfte problemstillingerne både med forligskredsen og folkeskolens parter i regi af Sammen om skolen", skriver Pernille Rosenkrantz-Theil.

Trane Nørby efterlysere klarere regler for skoler og kommuner

Ellen Trane Nørby sagde forleden til JydskeVestkysten, at det er uacceptabelt, at speciallærere bliver udsat for vold.

Hun mener derfor, at der skal være langt klarere regler for, hvordan skoleledelser og kommuner skal reagere, når de hører om vold på både specialskoler og i almene folkeskoler. Det skal med andre ord ikke være op til den enkelte skole, hvordan man handler eller ikke handler, når en lærer udsættes for elevvold.

Derudover ønsker Ellen Trane Nørby flere hænder i klasserne i form af eksempelvis psykologer med specialkompetencer og faglig opkvalificering af speciallærere på en række skoler. Hun vil dog ikke sætte tal på, hvor mange penge der bør sættes af til opgaven, men understreger, at det vil kræve en hel del penge, som skal findes hos både kommunerne og staten.

Ellen Trane Nørby har også stillet ministeren tre faglige spørgsmål. Dem har Pernille Rosenkrantz-Theil endnu ikke besvaret.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.592 andre er allerede tilmeldt