Tømrer Simone Kryger Rasmussen og elektriker Tom Andreassen er rollemodeller i Erhvervsskolernes Elevorganisation. Her fortæller de 8.Y på Langhøjskolen om erhvervsuddannelserne

Rollemodeller: Vælg uddannelse, der interesserer dig – du skal leve i det i mange år

En elektriker og en tømrer besøgte 8.y som rollemodeller og fortalte om deres uddannelser. Lyt til din mavefornemmelse og vælg med hjertet, lød deres opfordring til eleverne. Forældre og andre skal støtte, ikke presse, sagde de.

Publiceret
Elever lytter i 8.Y Langhøjskolen

Rollemodellernes budskaber

-         Uddannelse foregår ikke kun på skolebænken

-          Værnysgerrig og prøv dig frem

-         Uddannelse er aldrig spildt

-          Lyt tildin mavefornemmelse - vælg med hjertet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne fra 8.y på Langhøjskolen i Hvidovre havde mange spørgsmål til Simone Kryger Rasmussen, der er nyuddannet tømrer, og til Tom Andreassen, der er elektrikerlærling. De to rollemodeller fortalte kort deres historie, fortalte om uddannelserne og førte klassen igennem et EUD-spil, hvor konkurrencegenet virkelig fik frit løb på de to hold.

Det er Erhvervsskolernes Elevorganisation, der står bag rollemodellerne, der tager ud for at fortælle om alle landets erhvervsuddannelser inkl. EUX og sosu. 

"I 7. klasse holdt jeg op med at komme så meget i folkeskolen. Det var det samme i 8. klasse, så jeg kom på specialskole og havde kun fagene dansk, engelsk og matematik", fortæller Simone Kryger Rasmussen, der er 24 år og har taget sin uddannelse på Next i Rødovre.

 

" Jeg fik at vide, at det ikke var hovedet, der var noget galt med, men min rygrad. Jeg kunne ikke tage mig sammen til at gå i skole. Så i 9. klasse skulle jeg op i de samme fag, som de andre. Jeg var oppe i tysk og kemi, og det gik ok. Så kunne jeg vælge mellem gymnasiet og 10. klasse. Alle mine venner skulle i gymnasiet, så jeg begyndte på Nørre G".

Det holdt i to måneder, så kunne Simone ikke længere se meningen med gymnasiet og gik ud. Derefter arbejdede hun halv tid hos en slagter og som tjener i sin onkels restaurant. Det blev ved sådan i flere år. Hun tjente gode penge, men oplevede også at hun altid arbejdede, når vennerne havde fri. Efterhånden blev hun stresset over ikke at have en uddannelse.

Unge rollemodeller fortæller elever om erhvervsuddannelser

"Jeg var med en kammerat, der havde købt en gammel lejlighed, som han selv reparerede. Han var tømrer og det blev min motivation. Jeg ville også kunne bygge og reparere", fortæller hun.

8.y lytter til de to rollemodeller, der fortæller, at det godt kan være svært at træffe et uddannelsesvalg. Der er så mange bogstaver EUD, EUX, HTX og STX, og man forstår det ikke helt.

Med i klassen er også UU-vejleder Sascha Skaaning.

Jeg skulle have hygget mig mere

Toms historie er anderledes. Han fortæller, at han gik på EUX lige fra folkeskolen og er færdiguddannet elektriker om mindre end et år.

"Man kan også være for fornuftig. Jeg skulle have hygget mig mere, været på højskole eller efterskole, tænker jeg. Jeg bliver færdiguddannet som 21-årig".

Han fortæller, at han tidligt gik sammen med en ældre ven, der selv tegnede og byggede et anneks. Det var Tom og andre kammerater med til. De vidste, at de ville arbejde med deres hænder, og det var spændende.

"Jeg har ikke været den bedste til matematik i skolen, så jeg har været udfordret på elektrikeruddannelsen, men man kommer igennem. Der er evalueringer ligesom i folkeskolen", siger Tom Andreassen, der er fra TEC på Frederiksberg.

Bachelorer: Undersøgende matematik klæder eleverne på til erhvervsuddannelserne

Eleverne spørger, om lønnen motiverer dem rigtig meget til at gå på arbejde.

"Normalt er det arbejdet i sig selv, der motiverer mig, men når jeg har isoleret vægge i to uger, og så hjælper det at tænke på lønnen", svarer Simone Kryger Rasmussen.

Hun fortæller også, at hun ville ønske, at hun havde taget en erhvervsuddannelse fra begyndelsen, men at hun også havde brug for årene, hvor hun bare arbejdede og fandt ud af, hvad hun ville.

Der er nogle stykker i 8.y, der overvejer en erhvervsuddannelse.

I skal selv tage ansvar

"Hvis I ikke kommer det rigtige sted hen, så skal I selv handle. Det fandt jeg ud af", siger Tom Andreassen.

Han var i lære et sted, hvor han ikke havde det godt. Efter knapt tre måneder holdt han op og kom på praktikcenter. Han forklarer, at det er et sted, hvor man kan fortsætte som lærling, hvis man ikke har en læreplads. Men han fik en ny læreplads efter kort tid.

"Det er et godt sted. De viste mig tillid og gav mig ansvar helt fra starten. Jeg fik også nøgler til en firmabil".

Tom og Simone understreger, at det at være håndværker ikke blot er en uddannelse. Det er en kultur. En opdragelse, forklarer de. Og den skal man også føres ind i. Samarbejde er også utroligt vigtigt. På en byggeplads skal de forskellige håndværkere samarbejde om mange ting.

"Strøm er ikke noget, vi kan se. Men jeg får fx en sag. Hr og fru Danmark har en opvaskemaskine, der ikke virker. Der kan være noget galt med selve maskinen eller med stikket eller noget andet. Man må lege detektiv og finde fejlen", forklarer Tom Andreassen.

Han understreger, at man også skal hygge, når man er på arbejdet. Derfor er det godt med gode kolleger - og et arbejde, der interesserer en.

De gennemgår for eleverne hvad det betyder at være mester, svend og lærling.

Vil I være selvstændige? Kan I blive det, spørger en elev.

Og ja, det er en mulighed, hvis man som elektriker videreuddanner sig. Man kan blive el-installatør eller have offshorearbejde på en boreplatform eller med vindmøller. Noget Tom overvejer.

Simone kan blive selvstændig tømrer, hvis hun vil. Nu skal hun lige have klaret en fødsel først.

Godt og skidt på arbejdspladsen

Hvordan foregår svendeprøven, vil en elev vide.

"Man får en fiktiv sag. Vi fik en uge til at tegne en tagkonstruktion og så en uge til at bygge den", fortæller Simone Kryger Rasmussen.

Blog: En erhvervsuddannelse kan åbne verden for eleverne

Begge fortæller, at de er glade for forskellige arbejdsopgaver, så dagene ikke ligner hinanden. Men det kan godt være hårdt at trække ledninger på et supervarmt loft fire timer i heldragt og kravlende rundt i rockwool, der klør.

Hvad er det bedste og det værste? spørger nogle elever.

Simone fortæller om at arbejde på en byggeplads for Mærsk længe og arbejde med supergode materialer. Det var en fornøjelse. Og kaffen var også god.

"Hvis jeg fucker op, så kan man se det med det samme. Hvis du ikke kan din teori, så bliver du ikke færdig med det, du skal lave. Det er vigtigt at arbejde godt".

De fortæller, at de har lært meget af at få ansvar og komme lidt under pres.

De er bevidste om, at det er hårdt for kroppen at arbejde som håndværker.

"Det fortæller de ældre kolleger også, og man kan se det på dem. Så måske skal man videreuddanne sig, og man skal i hvert fald passe på sig selv", siger de to rollemodeller.

Vil være ejendomsmægler

Eleverne spørger rollemodellerne om miljøet på erhvervsuddannelserne, om man går i en klasse og følges med nogle? Ja, og man kan sagtens selv arrangere fester, for der er ikke de samme introforløb og ungdomsfester på uddannelsesstederne, som der er i gymnasiet, svarer Simone og Tom.

Er der piger på jeres uddannelser? Ja, men ikke mange. Til gengæld er der rigtig mange piger på maleruddannelsen.

Mange af eleverne i 8.y har klare planer for fremtiden. En del vil på gymnasiet. Viggo vil være ejendomsmægler.

"Jeg har tænkt over det nogle måneder. Jeg vil gerne være sælger af en art og jeg tror, det er fedt at se forskellige huse og hjælpe folk med at vælge. Jeg vil på HTX og lære om økonomi og handel", siger Viggo.

Malou vil være pædagog.

"Jeg vil arbejde med mennesker og efter jeg har været i praktik, har jeg tænkt at det vil være godt at blive pædagog. Jeg vil tage EUX, men jeg vidste slet ikke, at der var så meget veje. Jeg vil gerne have mere uddannelsesvejledning", siger Malou.