Elever fra Favrdalskolen stillede spørgsmål til to rollemodeller fra erhvervsuddannelserne

Unge rollemodeller fortæller elever om erhvervsuddannelser

Brobygning er aflyst fremover, uddannelsesmesser og DM i Skills er også aflyst. I stedet kommer erhvervsskoleelever ud som rollemodeller for at fortælle skoleelever om deres uddannelse. En slagterlærling og en sosu-elev har fx besøgt en 8.-klasse i Haderslev.

Publiceret
Kevin er slagterlærling og fortalte om sin uddannelse og besvarede spørgsmål fra eleverne
Kamilla er under uddannelse til Sosu-assistent og fortalte eleverne om sin uddannelse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle 8.-klasser i Trekantsområdet - Billund, Vejle, Vejen, Fredericia, Middelfart, Kolding og Haderslev Kommuner - havde planlagt at skulle deltage i DM i Skills i Fredericia til februar, men da det blev corona-aflyst måtte noget andet ske, så de unge kan få vejledning i de uddannelsesmuligheder, der er.

I Fredericia Kommune kommer 8.-klasserne også ud i uddannelsesforløb, hvor de prøver at arbejde en dag som maler, brolægger, elektriker eller andet. Fra 2012 til 2019 har Trekantsområdet oplevet et fald i søgningen til erhvervsuddannelserne, og der er langt til regeringens målsætning for 2020 om at 25 procent af en ungdomsårgang skal søge erhvervsuddannelserne. Som mange andre steder begynder mange unge på gymnasiet og vælger først senere en erhvervsuddannelse.

Blog: Unge tror stadig,at erhvervsskolen kun er for de dumme - og de bliver bekræftet af uddannelsesvejledningen

Det vil man prøve at ændre med de unge rollemodeller, som Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO) står bag.

Projektkoordinator Ida Brink fra EEO fortæller, at når folkeskoleelever hører om erhvervsuddannelser fra andre unge, så giver det mere mening end når UU-vejlederen fortæller om uddannelserne på EUD og EUX.

"Det er ikke længe siden, at en erhvervsskoleelev selv har skullet vælge uddannelse, og derfor kan de unge lettere spejle sig i deres historier. De kan også stille spørgsmål til de unge om både uddannelsen, arbejdsforholdene, kompetencerne og løn - eller hvad de nu ellers har lyst til at spørge om", siger Ida Brink.

Unge rollemodeller på fortællekursus

Erhvervsskolernes ElevOrganisation sender rollemodeller ud to og to til skolerne. Det er et landsdækkende korps af rollemodeller, der lige nu tæller 38 aktive unge erhvervsskoleelever.

Ny inspiration til samarbejde med erhvervsskole og museer i h&d

Rollemodellerne har fået et fortælle-kursus, hvor de har lært at stille sig frem for en større forsamling og holde oplæg. De har lært, hvad der virker i formidlingen og kan fortælle om deres eget uddannelsesforløb. EEO sender rollemodeller ud fra et geografisk område tæt på skolerne, hvis det er muligt.

"Vi ønsker, at de unge kan vælge på et oplyst grundlag og høre om forskellige uddannelser. Det er et godt supplement til den uddannelsesvejledning, de ellers får. Ung-til-ung-formidling virker godt. Fx oplever en del unge, at det er svært at sige, at man vil tage en erhvervsuddannelse, hvis de fleste klassekammerater vælger at gå i gymnasiet. Det er vigtigt, at de kan tale om det med rollemodellerne", siger Ida Brink.

Herning flytter 10. klasse til erhvervsskole

Eleverne fra erhvervsuddannelserne fortæller typisk i 45 eller 90 minutter. Her giver de en generel introduktion til EUD og EUX og så fortæller de, hvad de arbejder med på deres egen uddannelse. Giver nogle eksempler, fordi skoleeleverne sjældent ved meget om, hvad en bestemt uddannelse egentlig indeholder. Rollemodellerne fortæller også om hvem, der har været med til at forme deres vej ind i det uddannelsesforløb, de lige nu er i gang med. Der er mulighed for at stille spørgsmål til de to erhvervsskoleelever og de har et EUD-spil med, hvor eleverne kan dyste i at gætte en uddannelse.

Powered by Labrador CMS