Arbejdstidsaftale A20
0   7

A20: I Kalundborg skal hver skole opfinde den dybe tallerken

"Mit gæt er, at mange ledere i deres lønkammer ville have givet meget for, at vi havde fået landet en kommunal aftale, så de ikke skulle bruge så meget tid på at opfinde hver deres dybe tallerken".

Da Lone Varming blev valgt som formand for lærerne i Kalundborg for otte måneder siden var det med drømmen om, at lærerne skulle få håbet tilbage og bruge mindre tid på at tale om, hvor skidt det går. Men i sin formandsberetning forleden måtte hun erkende, at det ikke er gået så godt, som hun kunne have ønsket.  For selvom lærerne på landsplan sidste år endelige lykkedes med at aftale den første landsdækkende lærerarbejdstidsaftale siden lockouten i 2013, fik det ikke Kalundborg Kommune til at indgå en lokal aftale. Oven på den landsdækkede aftale gik Skolelederforeningen og lærerkredsen til møder med Kalundborgs skoleforvaltning, og Lone Varming var optimistisk. Men modparten ville ikke være med til at sætte tid over hverken klasselærer- eller vejledningsopgaver, og fordi skolerne er meget forskellige, var pausetid heller ikke til diskussion. Og henad vinterferien gav lærerkredsen op. 

A20 gælder!

Artiklen fortsætter under banneret

"Så her står vi nu. Som en af de syv kommuner i landet, der har en "ren A20", som det hedder. Og den skal stå sin prøve. Jeg tror, at det er svært for lederne at indrette sig på, at der faktisk er nogle ting, som gælder - lige meget om de synes, det er en god ide eller ej. A20 gælder. Når der står, at man skal have en opgørelse af sin arbejdstid hver 3. måned, så gælder det. Når der står, at opgaveoversigterne skal lande hos lærerne fem uger før 1. august - så gælder det. Når der står, at det skal fremgå af opgaveoversigten, hvor meget tid hver lærer har til individuel forberedelse, - så gælder det", fremhævede hun. 

På skolerne i Kalundborg såvel som i alle andre kommuner i Danmark skal skolelederne i denne tid lægge en såkaldt skoleplan for næste år. Og det skal ske efter dialog med lærernes tillidsrepræsent, og alle lærerne skal have lov at stille spørgsmål og komme med input. Det er en del af den landsdækkende A20-arbejdstidsaftale.

"Hvis man har været lærer i Kalundborg i mange år, ved man, at det også med tidligere arbejdstidsaftaler har taget flere år at få dem til at virke hos os. I DLF er der sat pejlemærker op for, hvor langt vi gerne vil være nået om tre år. Det er en proces. Vi vil arbejde på, at både lærere og skoleledere til næste forår har en bedre forståelse af, hvad meningen er med skoleplanen. Når jeg hører om andre kredsformænds oplevelse af de pædagogiske diskussioner, der har været på deres skoler af, hvordan skolerne skal prioritere arbejdstid i forhold til de indsatser, kommunen har valgt, - så håber jeg, at I vil gå ind i de samme diskussioner på jeres skoler. Insistere på, at I skal være med. At I skal bruge al jeres faglighed på at kvalificere jeres lederes beslutninger. Vi skal være opmærksomme på, at der er to spor, vi skal forfølge. Det ene er samarbejdssporet - ude på skolerne og i forhold til kommunen. Her gælder det om at få så meget som muligt ud af de midler, der er. At der bliver så gode muligheder som overhovedet muligt for, at vores lærerfaglighed kan sættes i spil", sagde Lone Varming på Kalundborg Lærerkreds' generalforsamling.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ