Da Lone Varming tiltrådte som formand for Kalundborgs lærere var det med planen om at give lærerne håbet tilbage. Og på nogle punkter er det gået godt - men ikke når det gælder drømmen om en lokal arbejdstidsaftale.

A20: I Kalundborg skal hver skole opfinde den dybe tallerken

"Mit gæt er, at mange ledere i deres lønkammer ville have givet meget for, at vi havde fået landet en kommunal aftale, så de ikke skulle bruge så meget tid på at opfinde hver deres dybe tallerken".

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da Lone Varming blev valgt som formand for lærerne i Kalundborg for otte måneder siden var det med drømmen om, at lærerne skulle få håbet tilbage og bruge mindre tid på at tale om, hvor skidt det går. Men i sin formandsberetning forleden måtte hun erkende, at det ikke er gået så godt, som hun kunne have ønsket.  For selvom lærerne på landsplan sidste år endelige lykkedes med at aftale den første landsdækkende lærerarbejdstidsaftale siden lockouten i 2013, fik det ikke Kalundborg Kommune til at indgå en lokal aftale. Oven på den landsdækkede aftale gik Skolelederforeningen og lærerkredsen til møder med Kalundborgs skoleforvaltning, og Lone Varming var optimistisk. Men modparten ville ikke være med til at sætte tid over hverken klasselærer- eller vejledningsopgaver, og fordi skolerne er meget forskellige, var pausetid heller ikke til diskussion. Og henad vinterferien gav lærerkredsen op. 

Forhandlingssammenbrud i Slagelse: A20 giver os dårligere arbejdsforhold, end vi har i dag 

A20 gælder!

"Så her står vi nu. Som en af de syv kommuner i landet, der har en "ren A20", som det hedder. Og den skal stå sin prøve. Jeg tror, at det er svært for lederne at indrette sig på, at der faktisk er nogle ting, som gælder - lige meget om de synes, det er en god ide eller ej. A20 gælder. Når der står, at man skal have en opgørelse af sin arbejdstid hver 3. måned, så gælder det. Når der står, at opgaveoversigterne skal lande hos lærerne fem uger før 1. august - så gælder det. Når der står, at det skal fremgå af opgaveoversigten, hvor meget tid hver lærer har til individuel forberedelse, - så gælder det", fremhævede hun. 

På skolerne i Kalundborg såvel som i alle andre kommuner i Danmark skal skolelederne i denne tid lægge en såkaldt skoleplan for næste år. Og det skal ske efter dialog med lærernes tillidsrepræsent, og alle lærerne skal have lov at stille spørgsmål og komme med input. Det er en del af den landsdækkende A20-arbejdstidsaftale.

Forhandlingssammenbrud i Slagelse: A20 giver os dårligere arbejdsforhold, end vi har i dag

"Hvis man har været lærer i Kalundborg i mange år, ved man, at det også med tidligere arbejdstidsaftaler har taget flere år at få dem til at virke hos os. I DLF er der sat pejlemærker op for, hvor langt vi gerne vil være nået om tre år. Det er en proces. Vi vil arbejde på, at både lærere og skoleledere til næste forår har en bedre forståelse af, hvad meningen er med skoleplanen. Når jeg hører om andre kredsformænds oplevelse af de pædagogiske diskussioner, der har været på deres skoler af, hvordan skolerne skal prioritere arbejdstid i forhold til de indsatser, kommunen har valgt, - så håber jeg, at I vil gå ind i de samme diskussioner på jeres skoler. Insistere på, at I skal være med. At I skal bruge al jeres faglighed på at kvalificere jeres lederes beslutninger. Vi skal være opmærksomme på, at der er to spor, vi skal forfølge. Det ene er samarbejdssporet - ude på skolerne og i forhold til kommunen. Her gælder det om at få så meget som muligt ud af de midler, der er. At der bliver så gode muligheder som overhovedet muligt for, at vores lærerfaglighed kan sættes i spil", sagde Lone Varming på Kalundborg Lærerkreds' generalforsamling.

Læs mere

Formandsberetningen på kreds53.dk

Powered by Labrador CMS