Efteruddannelsen foregår både via workshops på Stadsarkivet og i lærernes egen praksis på skolen.

Koldings lokalhistoriske efteruddannelse for lærere udbredes til flere kommuner

Med mere end 2.500.000 støttekroner fra A.P. Møller-fonden skal succesfuldt pilotprojekt fra den jyske kommune udbredes til tre andre. Målet er at styrke lærernes brug af lokalhistorien og primærkilder fra stadsarkiver i undervisningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I et treårigt efteruddannelsesprojekt har 40 historielærere i Kolding Kommune i samarbejde med det lokale stadsarkiv lært at bruge arkivet og lokalhistorien i deres undervisning.

Projektet har været støttet af A.P. Møller-fonden, og den har nu bevilliget penge til, at projektet udbredes til 70 lærere og knap 2000 børn landet over. 

En samlet bevilling på 2.537.700 kroner har fonden afsat til projektet 'Arkivet i den åbne skole - mødet med historien'.

Bevillingen sikrer, at det vellykkede pilotprojekt kan forankres yderligere i Kolding Kommune, samt at de gode erfaringer kan udbredes til andre dele af landet.

Københavns Stadsarkiv og Esbjerg Byhistoriske Arkiv har etableret aftaler om kompetenceudvikling for historielærere i en række skoler i henholdsvis Esbjerg, Frederiksberg og Københavns kommuner.

Lærer: En øjenåbner

I Folkeskolen har historielærer Gitte Alstrup fra Alminde-Viuf Fællesskole i Kolding Kommune beskrevet efteruddannelsen som en øjenåbner.

"Jeg har ikke tidligere været så god til at bruge den i min undervisning, og det har heller ikke interesseret mig synderligt. Det har åbnet mine øjne for mulighederne for at bruge lokalhistorien til at vække elevernes interesse for historiefaget", sagde hun til fagbladet.

Fingrene i kilderne

Ambitionen med projektet er blandt andet at styrke og understøtte lærernes refleksion over deres undervisningsfag og bidrage til en fælles og fagligt funderet historiedidaktik mellem skole og kulturinstitution, skriver lokalarkiverne i en fælles pressemeddelelse.

I projektet arbejdes der derfor både med vidensdeling og skabelsen af et fælles sprog mellem forskellige fagligheder, så eleverne oplever en højere grad af mening med historieundervisningen og en konkret forståelse af, hvordan det at arbejde med et autentisk historisk kildemateriale kan bidrage til aktiv deltagelse i et demokratisk samfund.

Helle Bjerg er souschef og pædagogisk leder på Skolen på Grundtvigsvej i Frederiksberg Kommune. Hun ser frem til at blive en del af projektet.

"Vi er en skole, der arbejder med projektbaseret læring. Her er nogle af kerneelementerne, at undervisningen skal være autentisk, undersøgende og med relation til verden udenfor skolen. Her ser vi dette projekt som en kærkommen mulighed for at få integreret en autentisk og undersøgende historieundervisning i skolens tværfaglige projekter", siger hun.

Projektet er treårigt og starter op i begyndelsen af skoleåret 2021/22.