Anmeldelse

Forstå PDA hos børn

Grundig og velskrevet vejledning om ekstrem kravundgåelse

Ekstrem kravundgåelse, også kaldet PDA, er en profil på autismespektret. Anmelderen er ved endt læsning en hel del klogere, blandt andet på den pædagogiske tilgang til børn og unge med PDA i skolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Helt ærligt så vidste jeg ingenting om PDA-profilen, da bogen ”Forstå PDA hos børn – en vejledning om ekstrem kravundgåelse til forældre og fagfolk” landede i min postkasse.

Fakta:

Titel: Forstå PDA hos børn

Forfatter: Phil Christie, Margaret Duncan, Ruth Fidler, Zara Healy

Pris: 269

Sider: 208

Forlag: Frydenlund

Bogen er oprindeligt udgivet i England i 2011, oversat og "så vidt muligt omarbejdet til danske forhold". Den primære målgruppe er forældre og voksne, som er i berøring med børn med PDA, ligesom forfattergruppen består af fagfolk og forældre.

Efter forord og introduktion præsenteres læseren i det første kapitel for PDA-profilen med vigtige kendetegn og nøglekarakteristika for barnet som elev: "Børn med PDA forsøger at undgå enhver form for krav, da det udløser deres angst for ikke at være i kontrol". Andet kapitel omhandler, hvordan man bedst forholder sig til og underviser børn med PDA, og kapitel tre handler om, hvordan PDA påvirker hverdagen i hjemmet. I fjerde kapitel gives bud på den optimale skolegang, og herefter hvordan den følelsesmæssige trivsel og indsigt hos børn med PDA kan opnås inden for skolens rammer. I bogens sjette og sidste kapitel opsummeres pointer og perspektiver, blandt andet voksenlivet med PDA.

"Forstå PDA hos børn – en vejledning om ekstrem kravundgåelse til forældre og fagfolk" er ifølge forfatterne selv den første bog om PDA. Bogen er en velskrevet og grundig vejledning, der meget læservenligt formidler den teoretiske viden om profilen underbygget af praksiseksempler i form af cases omhandlende børn med PDA. Og så gives der konkrete strategier til det pædagogiske arbejde i skolen og hjemmet.

Jeg har ingen faglige forudsætninger for at forholde mig til, hvorvidt bogens formidlede viden om PDA er fyldestgørende og nuanceret. Men jeg kan forholde mig til, hvorvidt jeg – som lærer, konsulent hos Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og PDA-novice – fik en god læseoplevelse, pædagogiske handlemuligheder og blev klogere på, hvad profilen indebærer, og hvor den adskiller sig fra andre autismeprofiler: Og det blev jeg!