Debat

Giv mere frihed til læreruddannelsen

Uddannelseschef for læreruddannelsen på Professionshøjskolen UCN opfordrer i dette debatindlæg til, at politikerne ser på frihedsgraden på landets læreruddannelser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folketinget har i sidste uge førstebehandlet et forslag om en 'fri' læreruddannelse og det tyder på forhånd på, at et flertal uden om regeringen har givet tilsagn om, at støtte forslaget om en fri, men statsligt finansieret, læreruddannelse.

Jeg synes det er ærgerligt, at man nu kommer med dette forslag, der indeholder nogle af de samme elementer, som et udviklingsarbejde omkring den ordinære læreruddannelse lige nu er i gang med at se på. Danske Professionshøjskoler, KL, Danmarks Lærerforening og Lærerstuderendes Landskreds indgår i den udviklingsgruppe, som uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen har nedsat til at udpege forbedringsmuligheder ved den ordinære læreruddannelse. 

Kristian Jensen, tidligere næstformand i Venstre, er initiativtager bag forslaget om en ´fri´  læreruddannelse og han kritiserer vores offentlige læreruddannelse for at have for lidt holdning til, hvordan man bør være lærer og for at have for meget fokus på styring og formelle krav. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Den første del af kritikken mener jeg er en helt forkert og urimelig kritik af læreruddannelsen, hvor vores dygtige og engagerede undervisere i den grad har fokus på, at uddanne og danne de lærerstuderende med de faglige, personlige og relationelle kompetencer, der er brug for i lærergerningen. 

Men det er da rigtigt, at vores nuværende læreruddannelse nok lider af for meget styring, hæmmende formkrav og alt for mange og detaljerede kompetencemål. Men i stedet for at sende statsmidler afsted efter en ny fri-privat læreruddannelse, burde politikerne bruge energien på at give den eksisterende læreruddannelse mere frihed og bruge pengene på at revitalisere og gøre vores offentlige læreruddannelse endnu bedre. 

Tiden er ikke til nye eksperimenter med en ny fri-privat læreruddannelse, men til at forligskredsen på Christiansborg virkelig forpligter sig til det udviklingsarbejde, der er sat i gang. Det er igennem dette arbejde politikerne bør finde de ændringer og den øgede frihed, der kan forbedre fremtidens læreruddannele til gavn for vores lærerstuderende og eleverne i grundskolen.