Debat
0   5

Mere samarbejde mere brobygning

Som svar på de omdiskuterede artikler vedr. de manglende tilbud af franskundervisning rundt omkring i Danmark skriver jeg på vegne af Sproglærerforeningens Fransk Fagudvalg.

Mere samarbejde – mere brobygning. 

Som svar på de omdiskuterede artikler vedr. de manglende tilbud af franskundervisning rundt omkring i Danmark skriver jeg på vegne af Sproglærerforeningens Fransk Fagudvalg. 

I forlængelse af Sebastian Bjerrils artikel 

Og senest folkeskolelæreren, som vil sætte sine børn på privatskole, så de kan modtage franskundervisning . Hvor det for øvrigt også bliver nævnt at der er mangel på fransklærere, og at det ikke er alle steder, der bliver tilbudt franskundervisning

Artiklen fortsætter under banneret

Det er med stor bekymring for faget fransk, vi skriver disse ord. 

Som det allerede er blevet nævnt, er tysk det eneste 2. fremmedsprog, som skolerne lovmæssigt er forpligtet til at udbyde, mens fransk er et tilbudsfag, som kan tilbydes. Bum, det er ligesom den første udfordring. 

Så er der udfordringen med at få uddannet flere fransklærere, og dernæst finde fransklærere som vil undervise i fransk – også et stort problem.

Men en anden udfordring er efter vores mening den manglende ”røde tråd”. Altså, et samarbejde mellem grundskolen, gymnasiet, og det videre liv = brobygning! 

Grundskolen er den nederste del af ”fødekæden”, som har eleverne, der bliver sendt videre til gymnasiet eller andre uddannelsesinstitutioner og derefter videre i livet med håb om, at eleverne på den måde får brugt det franske sprog. Og så er vi tilfredse.

I 2019 var undertegnede med til en workshop om et brobygningsforløb i samarbejde med Fransklærerforeningen og NCFF på Nærum Gymnasium. 

Brobygning mellem grundskolen og gymnasiet, hvordan kan vi samarbejde omkring franskfaget? Hvordan er overgangen mellem grundskolen og gymnasiet? En super relevant workshop, hvor størstedelen af deltagerne var gymnasielærere, og en lille håndfuld grundskolelærere. 

Relevant, fordi vi ønsker det samme fokus på franskfaget og specielt, hvordan overgangen kan blive bedst mulig for både elever og lærere. Ved vi i grundskolen, hvordan og hvad de arbejder med i fransk på gymnasiet?  Og omvendt? Måske skulle det egentlig gælde alle fagene i grundskolen? 

Hvis man kunne tydeliggøre dette for fransklærere både i grundskolen og i gymnasier, ser vi et mere ”fælles os”, end at vi er ”svage” hver for sig som fransklærere på forskellige skoleområder.

2021 kunne være året, hvor der kom fokus på brobygning, og hvor vi fælles kæmper for det franske sprog. Jo tydeligere vi samarbejder, jo tydeligere bliver ”den røde tråd” for eleverne. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
947 andre er allerede tilmeldt