Sådan ser første afsnit ud i de lærerstuderendes åbne brev til statsministeren.

578 lærerstuderende til statsministeren: Din retorik gør vores opgave sværere

I et åbent brev lægger 578 lærerstuderende navn til en kritik af statsminister Mette Frederiksens måde at tale om indvandrerdrenge. Ifølge de lærerstuderende gør statsministerens retorik deres fremtidige opgave med at løfte alle elever sværere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Du gik til valg på, at du ville være børnenes statsminister. Dog har dine udtalelser den seneste tid gjort det klart, at dette privilegium kun tilfalder nogle børn".

Sådan indledes et åbent brev adresseret til statsminister Mette Frederiksen, som fire lærerstuderende formulerede og lagde på Facebook og Instagram den 24. september. Siden har tæt på 600 andre lærerstuderende valgt at skrive under på brevets budskab.

"Ekskluderende sprogbrug vil have konsekvenser"

I brevet skriver de lærerstuderende, at de mener, at det er deres pligt som kommende lærere at gøre opmærksom på, at statsministerens "ekskluderende sprogbrug vil have konsekvenser" blandt andet med henvisning til regeringens sprogbrug i forbindelse med et politiudspil om at give politiet mulighed for at udstede opholdsforbud på fx stationer og bycentre, fordi man har erfaring med, at unge med indvandrerbaggrund her begår kriminalitet og skaber generel utryghed.   

"Med dine seneste udtalelser om utryghedsskabende 'indvandrerdrenge', omskæringsdebatten og befolkningsgrupper, hvis etnicitet bliver sat i forbindelse med udbredelse af covid-19, bidrager du til en allerede tilstedeværende diskurs. Således bliver netop disse grupper generaliseret og udskammet på baggrund af din retorik", hedder det i brevet fra de lærerstuderende.

Forsker: Lærere skal tale om forskelsbehandling af minoritetselever 

De kommende lærere skriver videre, at de mener, en hårde retorik vil få betydning for "hvordan der undervises (i folkeskolen, red.), hvordan lærere ser på deres elever og allervigtigst: Hvordan eleverne ser sig selv".

Initiativtager: Vores opgave at sige fra

Brevet af formuleret af de fire lærerstuderende Nina Christensen, Helene Forchhammer, Mikkeline Larsson og Lea Cornelius, der alle læser til lærer på Københavns Professionshøjskole. Nina Christensen er overvældet over den opbakning, brevet har modtaget fra andre lærerstuderende.

"Det er lærerstuderende fra hele landet, som står sammen om budskabet om, at statsministerens retorik er vildt skadeligt. Hun taler om nogle af de elever, vi som kommende lærere skal undervise og være med til at løfte og danne. Derfor mener vi, at det er vores opgave at sige fra", siger hun.

Børn med ikke-vestlig baggrund trives dårligere i skolen 

Går imod, hvad vi lærer på studiet

Hun fortæller, at de teorier, de studerende bliver undervist i på lærerstudiet, taler direkte imod, at det skulle løse problemerne med en hård retorik.

"Ord skaber virkelighed, og derfor mener vi, at retorikken vil gøre det endnu sværere for os at løfte eleverne, når vi kommer ud i folkeskolen", siger Nina Christensen.

Powered by Labrador CMS