Tysklærerforening støtter fokus på ordforråd

I Tysklærerforeningen for Grundskolen er næstformand Carl Kinze positiv over for Elsebeth Bechmanns anbefaling om at arbejde langt mere systematisk med elevernes ordforråd i tysk.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sproglærer vil booste elevers ordforråd 

»Jeg er meget enig. Der er ikke meget fokus på ordforråd i folkeskolen, og det er nok lidt for tilfældigt, hvilke ord eleverne lærer«, siger han.

Ifølge Carl Kinze bruger tysklærerne i dag mange kræfter på at lære deres elever de grammatiske regler og remser. Men kræfterne kan være spildte, hvis eleverne ikke samtidig får et passende ordforråd.

»Du kommer meget længere med regler og remser, når du også kan ordene. Vi hører tit elever sige, at de ikke kan sige noget. Det hænger jo sammen med, at de kan alt for få ord«, siger han.

Hvor meget lærerne bør bruge tysktimerne på kommunikative øvelser med funktionel grammatik, og hvor meget tid eleverne skal bruge på autentiske tyske tekster, er i høj grad en balancegang, mener Tysklærerforeningen.

»Vi har ikke ret mange tysktimer, så det er noget med at forsøge at finde en gylden middelvej. Der skal være lidt af det hele. For eleverne kan komme op i både en skriftlig og en mundtlig prøve, og hér er krav og fokus forskelligt. Jeg arbejder selv tit med fremlæggelser, hvor vi kæler for udtalen og kæler for de tekster, man har læst. Det fungerer godt, synes jeg«, siger Carl Kinze.

Tysklærer: »En supergod ide«