Anmeldelse

Greb om læseprøven

Elever og undervisere bliver stilladseret

Man mærker tydeligt, at de to forfattere har praktisk erfaring med at føre elever til afgangsprøve, og der er noget at hente i bogen for både den nye og den erfarne lærer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Greb om læseprøven" er  udarbejdet af to undervisere, som har praksiserfaring fra overbygningen, og materialet er baseret på egen undervisning. "Greb om læseprøven" er rettet mod 8. og 9. klasse, hvor læseprøven er tæt på. Opgaverne kan for eksempel bruges til læsebåndsaktiviteter eller til læsefokusopgaver.

Fakta:

Titel: Greb om læseprøven

Forfatter: Cecilie Høyrup, Tanja Katrine Levy

Pris: 152,50

Sider: 54

Type: Elevbog

Forlag: Alinea

Pris: 510

Sider: 32

Type: Lærervejledning

Læseprøven består af fem slags tekster og er nogenlunde ens opbygget hvert år. Teksterne i bogen ligner dem, som eleverne møder i prøven. Eleverne lærer, hvordan opgaverne til teksterne er bygget op, hvordan disse formuleres, og træner læseteknikkerne overblikslæsning, skimmelæsning og punktlæsning. Fortrolighed med læseteknikkerne er en grundlæggende færdighed for at kunne håndtere fem tekster på så kort tid, som eleverne har til prøven. I den forbindelse er også læsehastigheden af stor betydning, hvilket der også findes gode ideer til i materialet.

Kapitlerne i elevbogen introduceres med tydelige fokuspunkter, som beskriver, hvad eleverne skal have ud af det enkelte kapitel. Kapitlerne er bygget ens op, herunder med aktiviteter, som får eleverne op af stolene. De fem teksttyper, eleverne møder, er: en multimodal tekst, en myte, et sagn eller et eventyr, en artikel, en novelle og sidste tekst i prøven, som adskiller sig fra de øvrige og ofte er i avisgenren.

Jeg synes, det er tydeligt at mærke, at de to forfattere har praksiserfaring fra overbygningen. Eleverne får en tydelig og brugbar stilladsering til at arbejde med teksterne. Ikke alle elever kan bruge alt, men der er noget til alle. Garvede undervisere kan hente ny inspiration, og undervisere med mindre erfaring vil finde en ramme, der sikrer, at deres elever kan få undervisning af høj kvalitet.