”Nogle gange siger man, at folkeskolen er en stor supertanker, som er svær at dreje og vende. Når det kommer til det her spørgsmål, så er folkeskolen for mig 1200 joller, der sejler i hver sin retning”, siger Torben Bo Højman Jensen, som er skoleleder på Amager Fælled Skole i København.

Skoleledere står med stort corona-smitte-ansvar

Folkeskolen.dk har besøgt en skole på Amager til en snak med skolelederen om den store opgave med at tolke på corona-retningslinjerne, som nu ligger på hans bord. Han er meget bekymret over det ansvar, som er havnet hos ham.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klasselokalerne ligner sig selv på Amager Fælled Skole, selvom eleverne nu sidder ved to-mandsborde med næsen mod katederet og ikke i grupper på fire eller seks elever. Amager Fælled Skole er nemlig en af de skoler, hvor der ikke er plads i lokalerne til at overholde afstandskravet mellem eleverne.

Skoleleder Torben Bo Højman Jensen har fået sin sag for i opgaven med at gennemføre et fuldt skema på en coronafornuftig måde. Men han har aldrig været i tvivl om, at det er umuligt at oerholde afstandskravet på én meter mellem eleverne inde i klasserne.

"Da vi startede skoleåret og skulle drive normal skole, blev vi nødt til at ophæve afstandskravet i klasserne", fortæller Torben Bo Højman Jensen.

"Hvis eleverne skulle sidde med en meter mellem hinanden, så havde jeg kun en tredjedel af eleverne på skolen. Der er simpelthen ikke plads".

Pladsproblemer har for skolelederen på Amager Fælled Skole hele tiden været grund nok til ikke at overholde afstandskravet i klasserne. Også før ministeriet præciserede det på folkeskolen.dk tirsdag.

Ministeriet slår fast: Pladsproblemer i klassen er legitim grund til at slække på afstandskravet 

"Vi fortolker retningslinjerne sådan, at hvis der ikke er plads i klasselokalerne til at overholde én meters afstand mellem eleverne, så må man gerne afvige fra afstandskravene. Og det ved min forvaltning godt", lyder det fra Torben Bo Højman Jensen.

I et skriftligt svar til folkeskolen.dk understreger Børne- og Ungdomsforvaltningen, at man i Københavns Kommune følger de gældende, nationale retningslinjer fra Børne- og Undervisningsministeriet.

"I de situationer, hvor man kan fastholde en afstand, så skal man det. Men man må godt bedrive klasseundervisning uden en meters afstand. Det er dén model, der er lagt til grund i Københavns Kommune, hvor et meters-kravet i klasserne på nogle skoler kan give udfordringer i forhold de fysiske rammer", skriver Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Fra supertanker til 1200 joller

Selvom man på Amager Fælled Skole siden skolestart har været sikker i sin tolkning af afstandskravet i klasserne, så bekymrer det alligevel Torben Bo Højman Jensen, at der generelt er rum for fortolkning af retningslinjerne.

"Når man i alle mulige andre sammenhænge kan lave klare linjer for, hvad man skal gøre med nationale test, karaktergivning og fravær, så kunne jeg altså også godt tænke mig nogle rammer, som var bare lidt tydeligere, så det ikke hele tiden er mig, der skal ind og fortolke på det her". 

Amager Fælled-lederen oplever, at folkeskolerne tolker retningslinjerne meget forskelligt.

"Nogle gange siger man, at folkeskolen er en stor supertanker, som er svær at dreje og vende. Når det kommer til det her spørgsmål, så er folkeskolen for mig 1200 joller, der sejler i hver sin retning", siger Torben Bo Højman Jensen.

"Det er så individuelt, hvordan man fortolker de her spørgsmål, selvom alle selvfølgelig gør deres bedste".

Skoleleder: Skolerne har misforstået afstandskravet, hvis de tror, at det er ophævet i klasserne

Den individuelle fortolkning er ifølge skolelederen problematisk på flere måder, og han bekymrer sig særligt over det ansvar, som man har placeret på skolelederens bord.

"Jeg er bekymret for, at der kommer et udbrud på skolen, og at man så kigger mig over skulderen og siger, at det er min skyld, fordi der er noget, som jeg har misforstået eller tolket forkert", fortæller Torben Bo Højman Jensen.

"Jeg ved godt, at det er en svær opgave at lave konkrete retningslinjer, som stadig er afbalancerede, men nu er det pludselig mig, der skal lege, at jeg forstår mig på sundhedsfaglige spørgsmål, fordi det bliver min fortolkning, der afgør det. Det synes jeg er en stor opgave at give os skoleledere".

Kedeligt, men sikkert

Selvom Amager Fælled Skole ikke har kunnet efterleve afstandskravet i klassen, har man alligevel ændret på ting i klasselokalet. Det er blandt andet gået ud over måden, man underviser på:  

"Vi laver kedeligere undervisning af hensyn til corona. Der er mindre af den form for liv i undervisningen, som gruppearbejdet giver", fortæller Torben Bo Højman Jensen.

Smitten stiger: Skoleleder foreslår at lade nogle elever arbejde hjemme

Alligevel har man ikke kunne komme helt udenom gruppearbejdet på skolen, men der er tale om den corona-venlige version, understreger skolelederen.

"Det gruppearbejde, der er i klasserne, er primært mellem elever, der alligevel sidder ved de samme borde", siger Torben Bo Højman Jensen.