Matematik
0   12

Matematiske udfordringer fra Cambridge til lærere og elever

Gode matematikere er ikke bare gode til at svare på spørgsmål, men til at stille spørgsmål, løse problemer og finde strategier, lød det fra Charlie Gilderdale, Cambridge Universitet, på gårsdagens konference for matematikvejledere. Den tankegang skal også ud i klasserne.

"Mange elever i England forlader skolen med oplevelsen af ikke at kunne lide matematik eller ikke at være gode til det. Derfor er det vigtigt at skabe problemløsere i matematiktimerne i skolerne, sådan at eleverne kan få nogle bedre oplevelser og finde ud af, at de godt kan matematik", sagde Charlie Gilderdale fra Centre for Mathematical Sciences på Cambridge. Han viste noget af vejen frem i form af spil, mønstre, konkurrencer og forskellige problemer, der måske kan fange eleverne.

Matematikvejlederne blev sat på opgaver og tempoet var raskt. Udfordringerne fløj igennem konferencesalen.

Hvilke på-hinanden-følgende-tal kan man lægge sammen til summen 45?spurgte han - og skrev: 22+23=45.

Men også 14+15+16 giver 45 lagt sammen. Og det gør 7+8+9+10+11 også. Eller 5+6+7+8+9+10.

Artiklen fortsætter under banneret

Skal jeg vide det, du ved, for at kunne bruge det her i klassen?, spurgte en matematikvejleder. Tal med naboen om det, lød svaret fra Charlie Gilderdale, og en summen steg op i lokalet.

Han henviste deltagerne til projektet NRICH og dets hjemmeside med opgaver, problemer, spørgsmål og eksempler. Projektet er for dem, der mener, at folk er naturligt nysgerrige over for matematik og at det er tilfredsstillende at blive udfordret på sin matematiske forståelse. Der er meget at gå i gang med, hvis man ønsker at introducere eleverne til den slags udfordringer. Bliv inspireret på nrich.maths.org/denmark2020


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.144 andre er allerede tilmeldt