Folkeskolereform
29   18

Undervisningsminister vil ikke skære ned på undervisningstid

Det kan godt være, at nogle elevgrupper skal have kortere tid på skolen, men i stedet skal de sidde hjemme og arbejde – for den samlede undervisningstid skal der ikke røres ved, fastslår undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).

Mange læreres og nogle skolepolitikeres spirende håb om, at corona-nedlukningens erfaringer kan give grobund for at gøre skoledagene kortere forbliver efter alt at dømme blot ønsketænkning.

I hvert fald slår undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) nu fast, at "den samlede undervisningstid skal være, som den er".

Artiklen fortsætter under banneret

Udtalelsen faldt mandag under et virtuelt pressemøde med folkeskolen.dk og en række andre fagmedier - og dermed må partier som de Konservative og SF konstatere, at deres nyvakte forhåbninger om reelle politiske forhandlinger om kortere skoledage møder en mere eller mindre kold skulder fra ministeren.

Alle nuancer skal med

"Først og fremmest skal man læse alt, det jeg sagde om skoledagens længde. Bare lige for at få alle nuancer med. Det vil sige, at jeg forestiller mig ikke, at man skal have mindre tid samlet set til skolearbejde. Jeg synes, den samlede undervisningstid skal være, som den er ", sagde undervisningsministeren.

Dermed henviste hun blandt andet til reaktionerne fra for eksempel SF og de Konservative, efter at hun før sommerferien i et interview med folkeskolen.dk åbnede op for, at der kan være en værdi i, at eleverne skal have færre timer på skolen. Her blev ministerens udtalelser tolket i retning af, at nu var der endelig grobund for reelle forhandlinger om skoledagens længde, og de Konservative gjorde ligefrem klar til at slå det sidste søm i kisten på den lange socialdemokratiske heldagsskole.

Pernille Rosenkrantz-Theil mener ikke, at hun er blevet overfortolket af medierne.

"Men jeg kan jo godt høre, hvad nogle gerne vil bruge det til. Det er jo bare den sædvanlige diskussion om skoledagens længde, som har været der, siden man indgik forliget om folkeskolereformen. Nogle er mere tilhængere end andre af, at man skærer i skoledagens længde", sagde hun - og pointerede:

"Det jeg åbner for er, at vi har fået nogle erfaringer nu med, at der er dele af elevgrupperne, som arbejder rigtig godt og koncentreret hjemmefra og får mere ud af undervisningen. Sigtelinjen er for mig, om vi i højere grad kan undervisningsdifferentiere, så en større del af undervisningen kan foregå under andre rammer, hvis eleverne trives med det, end i dag. Ikke nødvendigvis hele tiden, men det kunne for eksempel være nogle timer om ugen, en formiddag om ugen - for nogle af eleverne".

Ikke mindre tid - men andre rammer

"Man skulle da være et skarn, hvis man ikke tog nogle af de positive ting med fra nedlukningen. Der er simpelthen elevgrupper, vi aldrig har formået at få hånd om i det danske skolevæsen. Her får vi nu tilbagemeldinger om, at de har haft rigtig godt af at kunne tage en del af undervisningen derhjemme", sagde Pernille Rosenkrantz-Theil.

Hun pegede også på, at mere hjemmeundervisning kunne komme på tale, selv om de pågældende elever aldrig har haft problemer med at gå i skole.

"Det kan være elever, der simpelthen bare trives med det, og som synes, det er utroligt dejligt at kunne være derhjemme, hvor der er ro og fred til at fordybe sig. Det synes jeg, vi skal kigge på med fuldstændig åbne øjne", sagde hun.

Færre timer kan give negativ effekt

Børne- og undervisningsministeren påpegede også, at der for nylig er kommet en evaluering af skoledagens længde.

"Den viser, at hvis man skruer mere end to timer ned, så har det negativ effekt på de faglige resultater, særlig læsning. Bare for at sige, at man skal passe meget på med at holde balancen, når man taler om det her", understregede ministeren.

Hun understregede også, at SF og de Konservative kan komme til at kigge langt efter et flertal for generelt kortere skoledage, for de udgør "vel stadig under 15 procent af stemmerne."

"Det er en stor fælles og bred drøftelse, vi skal have i folkeskoleforligskredsen - med mange forskellige standpunkter. Og jeg synes også, at vi skal give os tid til at få evalueringerne efter corono-nedlukningen på folkeskoleområdet, før vi for alvor klapper til den", sagde ministeren.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ