Debat

Central aftale og loft over timetallet, tak!

Nu kan alle læse den aftale, som vi ikke måtte se FØR ferien. Og det er da til at forstå, at man ikke lige viftede den foran næsen på lærerne, når man igen-igen bad om at de så bort fra tidligere tiders dumheder og i Corona-genåbningen viste samfundssind og fleksibilitet, f.eks. ved at arbejde udenfor reglerne dikteret af landets nuværende statsminister (da hun var beskæftigelsesminister i 2013). Det er nemlig en skandale at kalde resultatet af sylte-kommissionen for et godt tilbud til lærerne om forsoning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det værste først:

Det er fortsat skolelederen der bestemmer/skønner hvor mange lektioner en lærer skal læse på et skoleår. Det er det bærende element i folkeskolereformens finansiering, og stemmer vi JA til aftalen, så accepterer vi at lærerne med gratis merarbejde finansierer en reform, som grundlæggende bygger på tanker tænkt af folk udenfor skoleverdenen, uden virkelighedssans og uden skam i livet. Vil I betale for det?

Derudover rummer aftalen INGEN aftalt sammenhæng mellem tiden der skal undervises og tiden der er til at forberede det. Der er i "aftalen" tillid mellem parterne til at det vil foregå i dialog mellem læreren og lederen. Med andre ord er det helt og aldeles frit for kommunen/KL/lederen at vurdere om en lektion kræver 5, 15 eller 30 minutters forberedelse. Er de bedst til at vurdere det?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

I den lidt bløde mellemvare finder vi et lyspunkt, nemlig at alle de opgaver man forventes at løse skal stå på ens oversigt når skoleåret starter. Det er klart et fremskridt og en synliggørelse af hvor tiden forsvinder hen. Men come on, kun opgaver skønnet over 60 timer i omfang skal skønnes hvor lang tid de tager? Det kommer til at blive så elastisk at man sikkert vil føle sig holdt for nar mere end én gang? Kan funktioner/opgaver splittes, så de enkelte dele kommer under 60 timer?

Endelig har vi fået en nådesgave fra ridefogederne, som består i en genindførsel af aldersreduktionen. Det var da dejligt. Men hov, aldersreduktionen på 175 timer var en rettighed vi havde erhvervet os tidligere gennem løntilbageholdenhed i smalle overenskomster, hvilket altså vil sige at lærerne for at få aldersreduktion i sin tid betalte den selv. Nu genindføres det, som KL førte kampagner på busserne i HT-området mod med tonen at lærerne over 60 år havde 11 ugers ferie, hvilket var unaturligt og urimeligt for skatteborgerne. Den genindføres da også på en sjov måde, for de 175 timer man kan gå ned i tid efter man fylder 60 år, reducerer også ens løn tilsvarende. Altså betaler man det selv - igen. Man er næsten nødt til at skrive det to gange for at forstå det: DET FORHANDLEDE GODE MAN SELV BETALTE, SOM REGERING STJAL I 2013, KAN MAN FÅ TILBAGE, HVIS MAN BETALER IGEN!

Forhandler vi med terrorister? Det virker som om senioromsorgen på lærerområdet er drevet af løsesummer og gidseltagning...

Jeg stemmer selvfølgelig NEJ! 

Det bør du også gøre, hvis ovenstående er uspiseligt for dig, og hvis du fortsat savner svar på spørgsmålet:

Hvis kravene til eleverne er nationale, hvorfor skal vilkårene så være forskellige lokalt?

Powered by Labrador CMS