Læreruddannelsen
0   9

DLF: Gør ligestilling og seksualitet til en obligatorisk del af læreruddannelsen

Viden om køn, mangfoldighed, ligestilling og seksualitet bør være en obligatorisk del af læreruddannelsen, men ikke et fag i skolen. Sådan lyder rådet fra DLF til politikerne, der skal drøfte om, der skal ske ændringer med emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) i skolen.

"Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab er en del af den dannelse, som skolen står for, og derfor bør viden om køn, mangfoldighed, ligestilling herunder seksualitet være en obligatorisk del af læreruddannelsen", siger formand for undervisningsudvalget i DLF Regitze Flannov.

Hendes udmelding kommer efter, at undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i et såkaldt §20 svar i Folketinget har sagt, at hun er klar til at drøfte det obligatoriske emne sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab med partierne bag folkeskoleforliget. Drøftelsen skal ske på baggrund af evaluering, som kom sidste år. Den viste blandt andet, at folkeskolen halter efter frie grundskoler, når det kommer til seksualvejledning, og at tre ud af fire folkeskolelærere ikke føler sig godt nok klædt på til emnet.

"Det er vigtigt, at alle lærere har viden om køn, og hvordan man arbejder med køn og mangfoldighed. Men jeg mener ikke, at man behøver at undervise i det som et selvstændigt fag i skolen, for der er en didaktisk opmærksomhed på det i alle fag. Det bør blive ved med at være som det er i loven i dag - nemlig et obligatorisk tema i skolen", siger Regitze Flannov.

Alle lærere skal vide mere om køn

Artiklen fortsætter under banneret

I dag er seksualvejledning et frivilligt kursus på læreruddannelsen. Udvalgsformanden mener, at der er behov for, at alle lærere får mere viden om mangfoldighed, ligestilling, køn og seksualitet. Hun understreger, at det ikke er det, at 70 procent af lærerne er kvinder, der har betydning for, hvordan undervisningen er i skolen.

"Vi har et kønsopdelt arbejdsmarked. Det ser vi som en kønspolitisk samfundsudfordring, men ikke så meget som en udfordring for, hvad der sker i skolen. Der er ikke noget belæg for at sige, at det betyder noget for undervisningen, om man er mand eller kvinde. Det det handler om er, at lærere skal være opmærksomme på ikke at videreføre kønsstereotype normer og forventninger til deres elever. Det gør man både som mand og kvinde. Vi er meget opmærksomme på, er at man skal have viden om køn, så man folder hele paletten ud for eleverne. Så de kan udfolde hele deres potentiale uagtet deres køn", siger Regitze Flannov og henviser til en debatpjece om køn, som DLF har udsendt sidste år.

"Det handler om at se på køn, når man planlægger undervisningen i teamet. Man kan blive opmærksom på, hvordan man taler om køn eksempelvis ved at se på, hvilke rollemodeller, man viser. Man skal tænke over, hvordan køn bruges i undervisningsmaterialer", siger hun og forklarer: "Det handler om, at vi skal vide mere om køn for ikke uforvarende at komme til at reproducere de stereotyper, som vi alle er opdraget med. Det er noget, der sker i samfundet hele tiden. Det er ikke kun i skolen. Vi kan se på legetøjsudvalget, og hvilke forventninger, vi har til drenge og piger. Men vi skal hele tiden være opmærksomme på den enkelte elev og ikke dens køn. Derfor er det en rigtig god idé at gøre det til en del af vores uddannelse som professionelle, når vi har med børn at gøre".

En del af en større ligestillingspolitik

Regitze Flannov møder både lærere, som går meget op i ligestilling og mangfoldighed, og lærere, som mener, at det må høre til et andet sted end i skolen i sit virke. Hun er sikker på, at emnet har en vigtig plads i skolen.

"Det er den store ligestillingspolitik. Vi kan gøre noget, fordi vi har med de nye genrationer at gøre. Hvis man tænker køn mere ind i undervisningen, så eleverne kan se, at man kan være mand på mange måder og kvinde på mange måder, og at det man drømmer om ikke bør begrænses af det køn, man har, så kan vi rykke noget", siger hun.

Undervisningsudvalget i DLF arbejder fortsat med at udbrede opmærksomheden på køn blandt lærerne.

"Vi har konstateret i vores udvalg, at vi skal arbejde videre med at få det udbredt. Vi vil gerne have samarbejdspartnere i den forbindelse - rigtig gerne et samarbejde med kommunerne. Hele ligestillingsområdet er også et fokus for hovedorganisationen FH. Det er en flig af hele ligestillingsudfordringen, som handler om, hvordan vi koder vores børn til at få et mere åbent syn på, hvordan man gør i forhold til sit køn, som vi ser et stort potentiale i".  

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
315 andre er allerede tilmeldt