Vi skal også huske den forskning, vi allerede har på flere områder, sagde Regitze Flannov, der deltog i Undervisningsministeriets møde om erfaringsindsamling fra coronatiden

DLF til ministeren: Brug resurserne smartere

Hvad har vi lært af coronaperioden i skolen, og hvordan kan vi bruge det, lød en invitation til undervisningssektoren fra undervisningsministeren. DLF talte om at bruge resurser anderledes, om vigtigheden af lærerens professionelle råderum og af klassefællesskabet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ministeren spørger: Hvad kan vi lære af corona-skolen?

I formiddag holdt Undervisningsministeriet et Skypemøde med en lang række organisationer indenfor dagtilbud, grundskole, ungdomsuddannelser og voksenuddannelsesområdet for at høre nærmere om hvilke temaer en kommende opsamling af erfaringer skal indeholde. Meningen er, at Danmarks Evalueringsinstitut skal stå for undersøgelserne, hvor man vil samle erfaringerne ind.

"Jeg talte om tre områder på mødet - at man på folkeskoleområdet med fordel kan bruge resurserne smartere ved at have flere lærere på i kortere tid, hvilket også vil give nogle kortere skoledage, og om vigtigheden af lærernes professionelle råderum og af klassefællesskabet", siger formand for Undervisningsudvalget i DLF, Regitze Flannov.

 DLF: Corona-perioden har vist, hvor meget bedre skoledagen vil være, hvis den blev kortere

"Vi er optaget af fleksibiliteten i lærerresurserne, at være flere lærere om eleverne i kortere tid og målrettet nogle forskellige aktiviteter. Det vil medføre nogle kortere skoledage, og det vil være helt ok. Vi hører fra lærerne, at det har givet rigtig god mening både fagligt og trivselsmæssigt".

Husk den kendte forskning

Regitze Flannov fortalte også om vigtigheden af, at lærerne kan tilrettelægge arbejdet både pædagogisk og didaktisk. At de har et professionelt råderum og at der er mindre central styring.

"Jeg fortalte også om vigtigheden af klassefællesskabet. At det betyder noget for eleverne at møde frem, være sammen og at det også har betydning for lærer-elev-relationen. Men jeg sagde også, at det er vigtigt at bruge den forskning, vi allerede har. Det er rigtig godt med en evaluering af coronaperioden og hvad vi har lært her, men vi skal huske, at vi allerede har forskning, der fortæller om skoledagens længde, om det professionelle råderum, klassefællesskabet og en grundig evaluering af folkeskolereformen. Så vi skal huske også at bygge på den forskning, vi allerede kender", siger Regitze Flannov.

Hun fortæller, at alle bød konstruktivt ind, så der er banet vej for et godt samarbejdsinitiativ.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theils bød ind med disse ord:

"Børne- og undervisningssektoren har været nødt til at omstille sig på rekordtid på grund af Covid-19 på nogle helt grundlæggende områder som blandt andet rammer for leg, undervisning, fysisk fremmøde og relationer. Det arbejde er jeg dybt imponeret over. Alle de erfaringer, der følger med så stor en omstilling - både de gode og de dårlige - skal vi samle sammen, så vi alle kan blive klogere. Og til arbejdet har jeg brug for input fra sektoren. Derfor har jeg inviteret en række organisationer til en snak om det forestående arbejde".

Minister i kovending: "Nogle elever har haft rigtigt god gavn af kortere skoledage"