»Jeg tror stadig, at vi får indgået en aftale«, siger KL’s topforhandler, Michael Ziegler. Anders Bondo er enig.

Arbejdsmarkedsforsker: Lærernes arbejdstid spiller kæmperolle for offentlige overenskomster

Lærernes arbejdstidsforhandlinger foregår stadig, men er nu uden deadline. Arbejdsmarkedsforsker Nana Wesley Hansen mener, at der er et stort pres på forhandlerne for at nå til enighed.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Én ting er KL og Danmarks Lærerforening (DLF) enige om. Der er brug for mere tid, hvis man skal lande en arbejdstidsaftale for lærerne. Først udskød coronasituationen forhandlingerne. Siden har KL's topforhandler og borgmester i Høje-Taastrup Michael Ziegler og lærerformand Anders Bondo Christensen meldt ud, at forhandlingerne er så svære, at de heller ikke 24. maj kunne præsentere en aftale.

»Der er ikke nogen grund til at lægge skjul på, at det er svære forhandlinger, og derfor må vi indse, at vi ikke når deadline. Denne gang bliver det uden en ny deadline. For man skal jo passe på, når man allerede har rykket datoen en gang før«, lød det fra Michael Ziegler til folkeskolen.dk.

Samme melding kom fra Anders Bondo:

»Det er svært, det her. Men det er også noget nyt, vi bevæger os ud i. Der findes ikke tidligere overenskomster, der bygger på et samarbejdsspor, og derfor ved jeg, at det også har skabt bekymringer blandt lærerne. For mig er det helt afgørende, at det her samarbejdsspor har en reel værdi for lærerne. Vi er heldigvis enige om, at det ikke er en deadline, der skal forhindre os i at nå en aftale«.

KL og lærerne forlænger endnu en gang arbejdstidsforhandlingerne 

Coronamærkede forhandlinger

Nana Wesley Hansen er arbejdsmarkedsforsker ved Københavns Universitet. Hun mener, at forhandlingerne om lærernes arbejdstid har været mærket af coronakrisen.

»Arbejdstidsforhandlingerne kræver god kommunikation med baglandet, det har hele processen med Ny Start for samarbejdet i folkeskolen og de nu fremskudte arbejdstidsforhandlinger, der jo foregår forud for de ordinære overenskomstforhandlinger, lagt op til. Men samtidig har der været et stort behov for information om andre ting, så organisationerne må have været pressede«, siger Nana Wesley Hansen.

Hun mener, at det vil være virkelig skidt, hvis parterne ikke når hinanden:

»Der er mange for parterne principielle emner på spil om ledelsesret, professionel selvbestemmelse og resurser. Vi er nået til et tidspunkt, hvor det kommer til at påvirke hele forhandlingsmiljøet under de kommende forhandlinger ved overenskomsten i 2021. Hvis man ikke bliver enige, så skal lærernes arbejdstid også forhandles her. Når der er så store knaster, trækker det også energi ud af andre punkter, hvor man ellers har mulighed for at udvikle overenskomsten«.

De offentlige overenskomster bliver forhandlet af Forhandlingsfællesskabet, hvor formand for FOA Mona Striib er formand og topforhandler. I et internt diskussionsoplæg, som dagbladet Information er kommet i besiddelse af, står, at et flertal i forhandlingsudvalget anbefaler at forlænge den gældende overenskomst et år. Mona Striib har understreget, at der endnu ikke er taget stilling til en udskydelse af overenskomstforhandlingerne.

Nana Wesley Hansen mener, at hvis parterne vælger at udskyde, så vil en sandsynlig løsning være, at man udskyder overenskomstforhandlingerne i et år.

»Der er flere grunde til at overveje at udskyde dem. En af de helt overvejende grunde er usikkerheden omkring økonomien. Man har grundlæggende principper om, at det offentlige ikke må blive lønførende, men at det heller ikke skal sejle for meget agterud. Men rent teknisk er det svært at vurdere, hvad lønudviklingen bliver i den private sektor i en coronakrise, som også er en økonomisk krise. Man skal undgå at lande i en situation, hvor de offentlige lønmodtagere får en for stor lønudvikling og så skal betale 'tilbage', sådan som man så det i tiden efter forhandlingerne i 2008 og finanskrisen. Samtidig er denne krise anderledes, og vi kender ikke længden endnu, derfor er det svært at forudse udviklingen og forventningerne hos lønmodtagerne«.

Bondo om mulig ok-forlængelse: Det er aldrig gunstigt at forhandle i en usikker situation 

Forhandlinger med stor betydning

Selv om forhandlerne ønsker at lande en arbejdstidsaftale til lærerne inden de ordinære overenskomstforhandlinger, så kan en udsættelse af overenskomstforhandlingerne i 2021 betyde, at forhandlingerne om lærernes arbejdstid trækker ud.

»Lærernes arbejdstid spiller en kæmperolle - også for forhandlingerne ved Overenskomst 21. Nu er der ekstra usikkerhed. Når man sætter en deadline, som parterne gjorde det i lærernes arbejdstidsforhandlinger, sætter man et pres på sig selv, men hvis deadline bliver flyttet, mister man også det pres. Jeg ved ikke, hvor meget udmeldingerne om udskydelse af Overenskomst 21 betyder. Mest af alt tror jeg, det er indholdet i forhandlingerne, der er svært«, siger Nana Wesley Hansen.

Powered by Labrador CMS