Lærerliv
2   45

»Vi har talt om ikke at overbelaste børnene«

Lærer Anne Mette Feldskou føler sig presset på både at stå for nødundervisning til sine elever og samtidig hjælpe sine egne børn derhjemme. Og så vil hun faktisk helst ikke kalde det, der foregår nu, for undervisning – hun kalder det for træning. Opdateret med et opråb fra Anne Mette Feldskou.

På Skolen på Grundtvigsvej i Frederiksberg Kommune har ledelse og lærere aftalt, at de skal passe på med ikke at overbelaste eleverne med alt for mange hjemmeopgaver her i coronaskolelukningen. Ledelsen har meldt ud, at der skal være opgaver til dansk, matematik og engelsk.

Lærer og matematikvejleder Anne Mette Feldskou har som sine kolleger fået nogle overordnede retningslinjer fra ledelsen om omfanget af nødundervisningen.

Artiklen fortsætter under banneret

»Jeg underviser i matematik, og der skal være arbejde til omkring halvanden time om dagen. Svarende til to lektioner«, fortæller Anne Mette Feldskou i telefonen fra en legeplads tæt på sin bolig, mens hendes egne børn høres i baggrunden.

Opråb fra en hjemmearbejdende lærer og mor!

Anne Mette Feldskou blev interviewet til Folkeskolen tirsdag den 17. marts. Sent søndag den 22. marts sendte hun denne mail, fordi hun synes der kommer strammere retningslinjer for fjernundervisning, som hun mærker både som lærer og som forælder. Da hun søndag læste sin søns børnehaveklasses plan for den kommende uge, blev hun helt forpustet. Derfor denne tilføjelse med frustration og bekymring for den retning, det hele begynder at tage - en tilføjelse som ikke kunne nå at komme med i bladet.

Det er blevet søndag aften, og den første uge af skolelukningen er overstået. Ja, faktisk veloverstået, synes jeg selv. Jeg åbner Aula, for at se kommende uges planer for min dreng i 0. klasse. Dokumenter med SKAL-opgaver og alverdens forslag til måder både at arbejde med tallene og bogstaverne, "så der ikke skal laves i dansk bogen, når vi kommer tilbage." dukker op på min skærm. De dygtige børnehaveklasseledere, har uden tvivl gjort sig umage med at tænke gode og kreative idéer, for at vi som forældre skal føle, at vi har et godt indhold til vores børns hjemmeundervisning. Men jeg kan med det samme mærke, hvordan disse gode intentioner, virker helt modsat på mig. Alle mine mange identiteter (mor, lærer, kok, hjemmeunderviser, rengøringsdame og pædagog) mister fuldstændig pusten ved læsningen af, hvad der forventes vi skal arbejde med i den kommende uge. Og jeg er endda selv lærer og ved, hvad der menes med "børnestavning", "10´er-venner" m.m. Men hvordan skal forældre, som ikke har kendskab til undervisning, fagdidaktik og pædagogik, på nogen måde have mulighed for, at gennemføre hjemmeundervisning? Undervisning som lærere normalt bruger lang tid på at forberede, planlægge og tilrettelægge.  Hvis vi forventer at forældre, kan overtage undervisningen af børnene, ved at give dem forslag til forskellige opgaver, underkender vi vores egen professionalitet og faglighed.

Lukningen af institutioner og skoler er en undtagelsestilstand. En tilstand hvor forældrene både er sendt hjem for at arbejde, men allervigtigst, sendt hjem for at passe på deres egne børn. Og oven i det forlanges det så, at man som forældre skal hjemmeundervise egne børn midt i en Corona-virus som ingen ved hvor længe varer. Det er ikke fair! Hverken over for børn eller forældre.

Med håbet om, at hjemmeundervisning i højere grad tænkes som opgaver og aktiviteter, som hjælper til lidt dagstruktur og som er med til at holde børnenes skolehjerner i gang på en fair måde både over for børn og forældre.

- Fra en hjemmearbejdende lærer og mor. 

Hun er hjemme med sine to børn, Kalle på syv år, der går i 0. klasse, og Silje på tre år, der lige nåede at være en dag i børnehave, før hun blev ramt af nedlukningen. Anne Mette Feldskous mand, Johannes, er musiker og musikskolelærer og arbejder også hjemme i disse uger.

»Vi nåede slet ikke at aftale noget på skolen lærerne indbyrdes, så det har vi senere gjort via mail. Og vi har netop talt om ikke at overbelaste eleverne. Jeg har som matematikvejleder sendt noget ud til kollegerne til inspiration til matematik på de forskellige klassetrin«, siger hun og fortæller, at formen i hjemmeopgaverne er helt op til de enkelte lærere.

Træning, ikke undervisning

Dobbeltrollen som mor og lærer gør det svært at få tid til det hele hjemmefra, når der også er to egne børn, der skal beskæftiges, oplever Anne Mette Feldskou. Hun har planlagt at arbejde cirka en time ad gangen og så holde en pause, hvor børnene skal have noget mad eller sættes i gang med noget nyt.

»Det er lidt stressende at være i gang på denne måde og meget underligt. Vi er virkelig 'på', og det forventes, at vi både kan være lærere og arbejde, samtidig med at det skal fungere hjemme med egne børn. Vi må skrue ambitionerne lidt ned. Det prøver jeg også at huske mig selv på«, siger hun.

Opgaverne til matematik til klasserne er sendt ud, og flere forældre skriver tilbage. Nogle er frustrerede over, at de ikke kan hjælpe deres børn eller ikke helt forstår opgaverne, mens andre takker for en overskuelig plan fra skolen midt i kaos.

»Vi har fortalt forældrene, at det, vi sender ud, er et bud, men at vi godt ved, at der er forskellige vilkår for at gennemføre arbejdet i familierne. Det kan vi jo bare se på os selv hjemme og med egne børn. Det, der går mest i mit lærerhjerte, er de elever, der ikke får støtte hjemmefra. Vi sender opgaverne i skoledu.dk, og vi kan jo se, hvem der får løst opgaverne, og hvem der ikke gør. Afhængigt af hvor længe dette kommer til at vare, kan det få store konsekvenser for dem, der kommer helt væk fra skolearbejdet«.

Men hun vil helst ikke kalde det for undervisning, sådan som det foregår nu:

»Jeg synes jo ikke, at vi kan kalde det, vi gør, for undervisning. Dér bliver jeg ramt på min lærerstolthed. Det, vi gør, er træning af eksisterende færdigheder hos eleverne. Det kan det bedre kaldes«.

Underligt og skræmmende

Til hverdag underviser Anne Mette Feldskou i matematik, musik og idræt. Men hun har kun sendt reelle opgaver ud i matematik.

DLF: BRUG CIRKULÆRET FOR SUND FORNUFT

Reglerne for nødundervisningen er flertydige. Børne- og Kulturchefforeningen har på eget initiativ sendt et lynhøringssvar til Undervisningsministeriet, hvori de kommunale chefer påpeger uklarheder og praktiske udfordringer i de nødregler, som regulerer nødundervisning under coronalukningen af skolerne. Også DLF har henvendt sig til ministeriet med uklarheder i nødreglerne.

Formand for undervisningsudvalget i DLF Regitze Flannov opfordrer alle til at bruge deres sunde fornuft: »Prøv at gå i dialog lokalt og tilrettelæg nødundervisningen, som det er muligt, og så det giver mening, i respekt for at hjemmene har meget forskellige forudsætninger for at hjælpe børnene med hjemmearbejdet. Vi skal ikke stresse hinanden. Det her er en nødsituation for uddannelse. Dagsordenen er en helt anden - vi skal passe på hinanden og er i en sundhedskrise«.

»Jeg har nogle alternative aktiviteter såsom at løbe en tur i skoven, arrangere et lille orienteringsløb eller søge efter noget klassisk musik, som børnene skal lytte til og prøve at beskrive, hvordan de oplever. Eleverne kan også bage derhjemme. Men det kommer vi til at se nærmere på, hvis denne periode kommer til at vare længere end to uger«, mener Anne Mette Feldskou.

»Jeg tror desværre ikke, vi kan nøjes med de to uger. Det er meget surrealistisk og skræmmende, men der kommer nok mere på. Der er alt for mange indlagte på nuværende tidspunkt, synes jeg«.

Hendes datter på tre år hygger sig fint derhjemme, og det gør sønnen også - indtil videre. Men han savner sine klassekammerater og hverdagen.

»Han synes, det er lidt irriterende at skulle lave skoleting. Han har to gode venner her i gården, og vi har aftalt, at de tre drenge kan lege sammen. Vi har begrænset det til de to kammerater«.

Børnene har to oldeforældre, som de ikke kan besøge her under coronakrisen. De har talt om, at de ikke må blive syge, fordi de er gamle. Det er også derfor, man skal huske at vaske hænder tit, får børnene at vide. Det handler om oplysning, men uden at skræmme - for både elever og egne børn.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ