Forskning

De nationale test duer ikke. Men hvad betyder det, og hvad kan der sættes i stedet?

Børne- og Undervisningsministeriets rådgivningsgruppe har talt: De nationale test måler ikke godt nok ifølge evalueringen og bør sættes i bero. Men hvad sker der egentlig i skolen, når man bruger et par hundrede millioner kroner og et stort antal elev- og lærertimer på nationale test? Og hvad kan man ellers gøre? Folkeskolen Forskning ser på konsekvenser og alternativer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere vil hellere bruge pengene på andet end nye test

I 15 år har politikere, forskere og lærere diskuteret indædt, om folkeskolens temperatur skal måles med nationale test. I 2017 satte daværende undervisningsminister Merete ­Riisager (Liberal Alliance) så gang i en evaluering. Først med en rådgivningsgruppe, der kom frem til, at det vigtigste at undersøge var, om testene har nytteværdi for lærerne, og om de måler rigtigt. Siden med en række evalueringsrapporter og anbefalinger fra rådgivningsgruppen. Og dommen er klar: De adaptive nationale test måler for dårligt på elevniveau og kan kun bruges som styringsredskab på nationalt plan. Derfor bør de stilles i bero og erstattes af nye, moderne test.

Lige fra testenes spæde start har der været kritik i både lærer- og forskerkredse af, hvad det betyder for skolen at indføre test - og også af testenes kvalitet. De seneste år er særligt den sidste del af kritikken taget til blandt nogle forskere, mens andre forskere har forsvaret testenes resultater, som de selv har baseret forskning på. Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse forsøgte i efteråret at sætte en konference op, hvor forskere på området kunne diskutere testene, men fortalerne for testene trak sig fra konferencen og ville hellere vente på evalueringen.

Forsker: Test styrer skolens retning 

Ved redaktionens slutning var det endnu ukendt, hvad den politiske beslutning på baggrund af evalueringen bliver.

Folkeskolen Forskning har med dette tema spurgt forskere om, hvad konsekvenserne er af at indføre test i folkeskolen, om det giver mening at teste, og hvad man kan og bør gøre i stedet. Ingen lande synes at have fundet de vise sten i forhold til test, men der er masser af inspiration at hente, hvis man vil fravige de oprindelige principper for de danske nationale test - for eksempel det udskældte adaptive princip, sådan som evalueringsgruppen anbefaler.

Vi har også set på, hvordan lærerne bruger testene - via forskning i, hvad det betyder for lærernes brug af testene, hvilken baggrund og holdninger de har. Men vi har selvfølgelig også spurgt lærerne selv om, hvordan deres erfaringer er.

Forsker: Udvikl en ny test, eller gå over til stikprøver