Anmeldelse

Words 1-2

Engelsk for ordblinde

Ordblinde er ekstra udfordret, når der skal læres fremmedsprog, men dette materiale bruger en metode, der kan hjælpe mange af dem. Der er grund til at glædes.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sjældent er jeg blevet så begejstret ved at stå med et materiale i hånden, som jeg blev, da jeg så nærmere på ”Words” fra Special-pædagogisk forlag. Forfatterne er Dorte Gørtz, Lise Nyrop og Nelly Ø. Jacobsen. Materialet er et læremiddel til engelskundervisningen, som kan bruges allerede fra 3. klasse og kan anvendes af alle elever, men materialet er specielt henvendt til ordblinde elever, hvilket gør det unikt på markedet.

Fakta:

Titel: Words 1-2

Forfatter: Lise Nyrop, Dorte Gørtz, Nelly Ø. Jacobsen

Pris: 81,25

Sider: 64

Type: Words 1

Forlag: Special-pædagogisk forlag

Pris: 81,25

Sider: 64

Type: Words 2

Pris: 1062,50

Sider: 184

Type: Lærervejledning med webadgang

Som ordblind elev er man ikke kun udfordret i forhold til at læse og stave på sit modersmål, vanskelighederne følger desværre med, når man skal lære fremmedsprog. Tilegnelsen af det engelske skriftsprog udfordrer elever generelt i forhold til den komplekse ortografi, som karakteriserer sproget. Den udfordring tager ”Words” alvorligt og understøtter med systematiske strategier i materialet.

Materialet ”Words” indeholder to elevhæfter og en meget grundig og gennemarbejdet lærervejledning, der redegør for materialets baggrund, som blandt andet bygger på lydmetoden Phonics, der systematisk støtter eleverne i at koble grafem og fonem, ligesom eleverne støttes i læse- og stavestrategier, der gør det muligt for dem at læse og stave på engelsk.

”Words'” gennemgående strategi er tapping, hvor eleverne bruger fingerbevægelser til at fastholde bogstavernes lyde og rækkefølge i deres arbejdshukommelse. Samme metode er mange elever blevet præsenteret for som håndfonemer, når de i indskolingens begynderlæseundervisning lærer bogstavernes lyde og rækkefølge i ord på dansk, så det er en genkendelig metode for eleverne, hvilket også er med til at understrege anbefalingen af materialet.