For Dicte Johansen har det været godt at få nogle nye lærere i 10. klasse.
For Dicte Johansen har det været godt at få nogle nye lærere i 10. klasse. "De har en anden måde at forklare tingene på", fortæller hun.

”Jeg gik død i matematik”

Dicte Johansen har altid syntes, at matematik var et af de svære fag. Hun blev derfor positivt overrasket, da hun fandt ud af, at matematik også kunne være andet end bøger og papir.

Publiceret Senest opdateret

Dicte Johansen er ikke en af de elever, der har følt sig totalt ekskluderet i matematiktimerne, før hun startede på TiendeklasseCenter Roskilde. Men hun har altid syntes, at matematik var et af de svære fag, som tilmed også ofte var kedeligt.

“Jeg gik død i, at matematik altid var bog og papir, som det især var i 9. klasse. Så det var en god overraskelse at finde ud af, at matematik kan være noget andet”, siger hun.

Hendes lærer fortæller, at skolen har ændret sin tilgang til eleverne, når de begynder i 10. klasse, og at det har været med til at ændre deres oplevelse af faget.

“Da jeg startede på skolen, testede vi eleverne for at få et fagligt billede af dem. Det virkede kontraproduktivt. For mange kom direkte fra en dårlig eksamensoplevelse, og så startede de et nyt skoleår med endnu et nederlag”, fortæller matematiklærer Lennart Børsting.

Han finder det i stedet langt mere værdifuldt at se eleverne udføre aktiviteter i matematik. “Det viser hurtigt elevernes styrker og svagheder, og hvilke læringsstile de har været vant til”.

For Dicte Johansen har det været både sjovere og meget lærerigt, at undervisningen i Lennart Børstings timer har baseret sig på aktiviteter, selv om hun har skullet vænne sig til hele tiden at skrive ned, hvad hun har lavet i timen, og hvad hun har lært.

“Jeg var vant til at have mine noter i flere forskellige mapper, jeg så skulle holde styr på. Det har været rart at have det hele samlet i én mappe på computeren. Det gjorde det virkelig nemt at se, hvad jeg har lavet, og hvad jeg fik ud af det”, siger Dicte Johansen.

Powered by Labrador CMS