Debat

God uddannelse, men …

En lærerstuderende efterspørger forskningsbaserede lærebøger i uddannelsen. Men en lærebog kan ikke have svaret, siger uddannelseslederen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den aktuelle læreruddannelseslov giver de studerende mulighed for at opnå den nødvendige faglige viden i de linjefag, de vælger. Praktikkens centrale placering giver gode muligheder for at skabe udveksling mellem teoretiske og praksisrettede studier. Bachelorprojektet giver mulighed for at identificere og undersøge lærerfaglige problemstillinger ud fra en videnskabelig tilgang.

Uddannelsen skal være forsknings- og udviklingsbaseret, og den del kan med fordel kvalificeres yderligere. For eksempel gennem oprettelse af endnu flere ph.d.-stillinger for underviserne på professionshøjskolerne.

Men uddannelsen skal give de studerende mulighed for at udvikle for eksempel relationskompetencer til brug både i undervisning og forældresamarbejde. Her er der behov for nytænkning. Undervisnings-, arbejds- og prøveformer, der vægter tilegnelse af kompetencer til brug i praksis, skal vægtes mere. De studerende skal have flere muligheder for at øve sig, få feedback og ja: træne! Men også for at afklare værdier og øve sig i at træffe de rigtige valg i komplekse situationer. Det kræver timer, tilstedeværelse og tillidsfulde fællesskaber.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ifølge et forsknings-review fra Clearinghouse fra 2008 er de tre vigtigste kompetencer hos den dygtige lærer relations-, klasseledelses- og didaktisk kompetence. Læreren skal selvfølgelig være fagligt velfunderet. Det er grundlaget for at kunne tilrettelægge en varieret og udfordrende undervisning. Men lærerens psykologiske, pædagogiske og almendidaktiske viden og kompetencer i praksis er lige så vigtige. Og det skal bekendtgørelse, prøveformer og den daglige undervisning i højere grad afspejle.

Svar fra Kristoffer Høyrup Sørensen:

Det glæder mig at læse, at der er fokus på de områder, jeg som studerende savner (træning ind i uddannelsen, afklaring af værdier og i det hele taget at inkorporere mere praksis i uddannelsen). Desuden er det rart at læse, at Clearinghouses forskning viser, at der foreligger tre vigtige kompetencer for den dygtige (gode) lærer, som jeg mener, uddannelsen med fordel kan rettes mere imod. Til sidst håber jeg som studerende på, at der ud over nytænkning og forsknings-reviews også kommer handling bag ordene. |

Powered by Labrador CMS