Ann-Kristin Henriksen har sammen med en kollega fundet på en ny måde at eksaminere i mundtlig tysk. Den metode præsenterede hun for andre tysklærere på verdensstørste konference for tysklærere.

Ann-Kristin tog til verdens største konference for tysklærere for at finde andre, der laver gruppeprøver i tysk

I slutningen af august tog tysklærer Ann-Kristin Henriksen til Wien for at diskutere tyskundervisning med lærere fra Tyrkiet, Bayern og Japan. Håbet var at finde andre lærere, der også afholder gruppeprøver i mundtlig tysk.

Publiceret Senest opdateret

Det er ikke svært at høre på Ann-Kristin Henriksen, at det var fedt at være samlet med tysklærere fra hele verden i Wien i sensommeren.

”Jeg svømmede i tysk i en hel uge. Jeg talte tysk, hørte tysk, lærte nyt som jeg kan bruge i undervisningen og fandt personer, der interesserer sig for de samme emner, som mig”.

Ann-Kristin Henriksen er tysklærer på Vardeegens Gymnasieforberedende Efterskole og medlem af Tysklærerforeningen for Grundskolen.

Foreningen er i år blevet medlem af den internationale tysklærerforening Der Internationale Deutschlehrerinnen- und Deutschlehrerverband (IDV), der samler tysklærere fra hele verden til en kæmpestor konference. I år blev den afholdt i Østrig på Wien Universitet.

Die Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer

Die Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer (IDT), er verdens største konference for tysk som fremmedsprog.

Konferencen blev afholdt for 17. gang fra den 15. til den 20. august i Wien, Østrig.

Omkring 3.000 lærere, forskere og underviser deltager i konferencen.

Næste gang IDT afholdes bliver det i 2015 i Lübeck.

”Det lyder måske sjovt, men konferencen var mere international, end jeg havde regnet med. Der var selvfølgelig mange lærere fra Østrig, Slovakiet og Bayern, men der var også lærere fra Tyrkiet, Indonesien, Japan og Argentina”, siger Ann-Kristin Henriksen og fortæller videre:

”Jeg snakkede blandt andet med en tysklærer fra Vietnam, der fortalte, at der traditionelt har været en stor udvandring fra Vietnam til Tyskland. Nu går strømmen også den anden vej, fra Tyskland til Vietnam. Det overraskede mig”.

Bayerske sange og bilfri bymidte

I løbet af konferencedagene var der forelæsninger med forskere indenfor sprog og didaktik. Og der var oplæg fra lærere, der fortalte om deres undervisning, og der var workshops, hvor lærerne selv afprøvede og diskuterede forskellige didaktikker og undervisningsforløb.

”Jeg kunne være blevet i fem uger og stadig finde oplæg og workshops, jeg gerne ville deltage i”, fortæller Ann-Kristin Henriksen.

”Jeg hørte blandt andet en lærer fortælle om at undervise i sange på Bayersk. Det er en dialekt, der på dansk lyder som rent volapyk, men han forklarede, at det er med til at give eleverne en forståelse af de mange forskellige områder, der findes”, siger hun.

Tysklærere fra hele verden nyder skyggen og Wien Universitets smukke områder til Die Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer.

”At høre Bayersk kan også give eleverne en oplevelse af, at de faktisk godt kan forstå en lille smule, selvom det ikke er en type tysk, de er vant til”.

Ann-Kristin Henriksen hørte også et andet oplæg om eurocentrisme i sprogundervisningen, som gjorde indtryk på hende.

”En bilfri bymidte kan være helt håbløst at forestille sig, hvis man er en elev i Pakistan. På samme måde kan man ikke gå ud fra, at eleven nødvendigvis ved, hvad en pizza er. Det kan være et problem, hvis de kulturelle forskelle ender med at gøre det endnu sværere at lære tysk”.

Danmark er ene om forsøg med gruppeprøver

Ann-Kristin Henriksen var også selv på programmet på konferencen. Som beskrevet tidligere på folkeskolen.dk/tyskfransk er Ann-Kristin Henriksen nemlig en af initiativtagerne bag et treårigt forsøg med gruppeprøver som afgangsprøve i mundtlig tysk.

Gruppeprøven er inspireret af prøven i mundtlig matematik, hvor lærer og censor går rundt mellem små grupper af to til tre elever, der præsenterer et tema, de har forberedt inden prøven. Senere i prøven skal de også svare på arbejdsspørgsmål, de har trukket til prøven.

Ann-Kristin Henriksen havde søgt om at få lov til at holde oplæg i håbet om, at finde andre lærere på konferencen, der også har arbejdet med gruppeprøver. Men det var svært.

”Vi er vist helt alene på planken”, griner hun og forsætter:

”Jeg havde fundet en sektion, der skulle diskutere afgangsprøver. Her fik jeg lov til at holde mit oplæg. Mange af de tilhørende var sympatisk indstillede, men de havde svært ved at forstille sig, at det kunne lade sig gøre i deres hjemland”.

Ann-Kristin Henriksen fortæller, at begrundelserne blandt andet handlede om, at forældre og politikere ville opleve det som unfair i forhold til de dygtigste elever, der kunne risikere at arbejde sammen med mindre dygtige skolekammerater.

Andre kunne slet ikke se, hvordan det skulle fungere i deres skolesystem.

Ann-Kristin havde fuldt program på, da hun deltog i Die Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer

”Men de var også imponerede. Jeg havde en film med, hvor de kunne se en gruppeprøve. Her lagde mange mærke til, at læreren kommer hen til eleverne. På den måde kommer lærerne ind på elevernes banehalvdel, og ikke omvendt”.