Vitalisering i jobbet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis folkeskolen skal holde på sine lærere, i en tid hvor der uddannes få nye, så skal lærerne vitaliseres i deres daglige arbejde. Det har været cand.pæd., ph.d. Lisbeth Lunde Frederiksens udgangspunkt for ph.d.-afhandlingen »Vitalisering og lærerarbejde«.

At blive vitaliseret handler blandt andet om at opnå en positiv forståelse af sig selv, opleve engagement og glæde, udnytte og udvikle sine færdigheder. Hver eneste lærer forsøger bevidst eller ubevidst at finde og bruge det i lærerlivet, som vitaliserer ham eller hende.

Lisbeth Lunde Frederiksen fortæller eksempelvis om læreren »Jeppe«, som har fagligt overskud og overblik og udviser masser af selvværd. Han vitaliseres ved at være et fagligt fyrtårn, og det betyder, at han oplever faste rammer, struktur, kontrol og administration som hæmmende for sin kreativitet og for sit professionelle skøn. Derfor har han svært ved at blive vitaliseret i den moderniserede folkeskole. Mens »Hans« er den meget empatiske lærer, som lægger megen vægt på omsorg for eleverne. Han hopper ikke på ethvert nyt pædagogisk eller administrativt udspil, fordi han hele tiden vil se dem i det perspektiv, at de skal forbedre den konkrete praksis. For ham er det et forsøg på at fastholde sit engagement og dermed vitalitet, men af ledelsen kan det blive tolket som manglende vilje til udvikling og fleksibilitet. »Lone« vil meget gerne anses som en dygtig lærer og ønsker, at eleverne skal lære så meget som muligt. Hun har først og fremmest sin opmærksomhed på de dygtige elever, hun ønsker kontrol med undervisningen til mindste detalje. Hun tappes ikke, som Hans, for energi af en konflikt med eleverne, men har problemer med at vise nærhed eller jonglere med fagenes indhold. Til gengæld passer de nye krav til dokumentation med videre godt til Lones behov.

»Det ser ud til, at lærere, der vitaliseres ved at have rum og frihed til at udføre fagligt professionelt arbejde, vil få det svært i en fremtidig skole«, skriver Lisbeth Lunde Frederiksen og mener, at ledelsen har bolden.

»Det ser således ud til at være en udfordring hos skolernes ledelser i at forstå og udnytte de forskellige læreres vitaliseringsmuligheder i forbindelse med opfyldelsen af lærerarbejdets krav og funktioner, samtidig med at alle krav og funktioner høster lige megen anerkendelse«.

Lisbeth Lunde Frederiksen har skrevet artiklen »Hold på de nye lærere« i tidsskriftet »Unge Pædagoger« nummer 1/2009 på baggrund af sin ph.d.»Vitalisering og lærerarbejde«, RUC/Samfundslitteratur, 2007