Niveaudeling gavner kun de stærke

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Betydningen af den såkaldte kammerateffekt, hvor de fagligt stærke så at sige hiver de svagere med sig, er så stærk, at niveaudelt undervisning gavner de stærke på bekostning af de svage, lyder konklusionen på en undersøgelse, som den svenske nationaløkonom Krister Sund har gennemført som en del af sin ph.d.-afhandling, hvor han har set på store datamængder fra den svenske grundskole. Elever med lavtuddannede forældre har større risiko for at mislykkes i matematik i de ældste klasser, hvis de har gået i en skole med niveaudeling, end sammenlignelige unge på ikke-niveaudelte skoler.

»Jeg tror godt, man kan have en niveau-deling, men den må ikke være som tidligere. Man må finde en måde at kompensere for de positive kammerateffekter på, som falder bort med opdelingen«, siger Krister Sund i et interview på skoleporten.com

Læs mere om Krister Sund: »Teachers, family and friends: Essays in economics of education« på www.skolporten.com/fou