Alle elever har ret til ordentlig undervisning

Den rette støtte og undervisning skal gives uden skelen til økonomi

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et af de store emner på DLF's kongres var rummelighed, og kongressen vedtog hele to resolutioner om temaet. En af Mogens Clausen fra Djurs Lærerforening.

»Elever med særlige behov skal inkluderes og have den rette undervisning, og det har intet med finansloven at gøre. Disse børn skal undervises, så de kan være sammen med deres kammerater«, sagde Mogens Clausen.

Han læste op af Salamanca-erklæringen om specialundervisning, der siger, at den rette støtte og undervisning skal gives uden skelen til økonomi.

Efter at hovedstyrelsen havde foretaget enkelte ændringer i Mogens Clausens forslag, blev det enstemmigt vedtaget.

Den anden resolution kom fra hovedstyrelsen. Den fastslog på lignende vis, at alle elever har »ret til den rette undervisning«, som det hedder.

Debattørerne var enige om, at kommunerne ikke altid lever op til deres lovmæssige forpligtelse til at give de rette undervisningstilbud. Tværtimod går de mange nedskæringer tit ud over de særlige tilbud til de svageste elever, sagde Grethe Funch, Odsherreds Lærerkreds.

Men der var uenighed om kommunikationsstrategien. Hovedstyrelsen ønskede, at resolutionen udelukkende skulle handle om elevens undervisning, men Inge Thomsen, Københavns Lærerforening, ville have, at det blev skrevet ind, at hvis der ikke er tilstrækkelig støtte til støttekrævende elever, belaster det lærernes arbejdsmiljø. Efter en del sværdslag fik hun sin vilje, og resolutionen blev vedtaget. |

Resolution: Ret til specialundervisning

I henhold til Salamanca-erklæringen og folkeskoleloven har elever med fysiske og psykiske vanskeligheder retskrav på specialpædagogisk bistand. Mange elever i folkeskolen får i dag ikke den støtte, de har krav på. Endvidere planlægger en række kommuner yderligere nedskæringer i specialundervisningen.

Danmarks Lærerforenings kongres forlanger på elevernes vegne, at regering og Folketing sikrer, at landets kommuner overholder gældende lov, så sagligt og fagligt begrundede vurderinger af elevers behov for specialundervisning og særlig støtte ikke tilsidesættes af hensyn til den kommunale økonomi.

Resolution: Alle elever har ret til den rette undervisning

Folkeskolen er for alle elever. En rummelig folkeskole forudsætter undervisningstilbud, der tager højde for elevernes forskellige behov.

Når muligheden for at give den rette undervisning ikke er til stede, belaster det alle elevers undervisningsmiljø og forringer elevernes mulighed for at udvikle sig fagligt. Manglende muligheder for at give eleverne den rette undervisning er endvidere en stor belastning for lærernes arbejdsmiljø. Folkeskolen skal kunne leve op til folkeskolelovens bestemmelser. Det er statens og kommunernes ansvar.

Lærerne skal have mulighed for at gennemføre en undervisning med høj kvalitet, og fællesskabet skal fungere, så alle elever får et godt udbytte af undervisningen.

Eleverne har som minimum krav på, at:

- det rette undervisningstilbud i eller uden for klassen etableres senest to måneder efter henvisning til Pædagogisk Psykologisk Rådgivning,

- mulighederne for undervisningsdifferentiering i form af for eksempel holddannelse og tolærerordninger med videre er til stede,

- kommunerne råder over flere forskellige undervisningstilbud og støttefunktioner,

- lærerne og børnehaveklasselederne via grunduddannelse og efteruddannelse sikres de fornødne forudsætninger for at give alle elever den rette undervisning,

- undervisningsmiljøet sikrer trivsel og læring,

- forældrene indgår i et godt samarbejde med skolen,

- folkeskolelovens bestemmelser vedrørende specialpædagogisk bistand overholdes.