Anmeldelse

Liv i Skolen, nummer 1/2007

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Liv i Skolen"s første temanummer fra 2007 sætter fokus på specialundervisningen med tretten artikler. Specialcentret har ændret navn og indhold. Nu hedder det et resurse- eller kompetencecenter. Funktionen har også ændret sig, idet der nu lægges ekstra vægt på den support, centret kan give læreren og eleverne i klassen. Kirsten Baltzer skriver: "I dagligdagen har resursecentret en nøglefunktion ved at sikre specialpædagogisk viden tænkt med i almenundervisningen".

Fakta:

Titel: Liv i Skolen, nummer 1/2007

Pris: 125 kroner

Sider: 65 sider

Type: Tidsskrift

Forlag: Jysk Center for Videregående Uddannelse

Læsekonsulent Mette Bertelsen slår til lyd for, at skolerne bør uddanne læsevejledere. Ikke mindst i forbindelse med det opfølgende pædagogiske arbejde afledt af resultaterne af de nye læsetest vil en læsevejleder kunne yde støtte til sine kollegaer.

Specialundervisning er et meget bredt begreb, og en lang række artikler handler om de såkaldte AKT-børn. De tre bogstaver står for adfærd, kontakt og trivsel. Det beskrives nærmere i Hanne Joensens artikel. Den følges op af en række gode artikler om det praktiske arbejde med disse børn.

Også forvaltningens, ledelsens og forældrenes rolle beskrives i forhold til specialunder­visning.

I en artikel beskrives den nyetablerede nationale videns- og specialundervisningsinstitution Viso, der kan yde rådgivning ved komplicerede enkeltsager. Både kommuner og forældre kan kontakte centret. Se hjemmesiden www.spesoc.dk for yderligere information.

Temanummeret bør være inden for rækkevidde i skolens hverdag.