"Jeg er engang blevet rådgivet til at kigge eleven i øjnene, når jeg snakkede til ham. Havde jeg været en vulkan, havde der været et krater i Københavns omegn", beskriver Mikkel Laursen i et debatindlæg i Politiken og oplever, at PPR-medarbejderne mangler kendskab til læreres og pædagogers arbejde i folkeskolen.
Skolepsykologformand:
Ikke sandt, at vi i PPR ikke kender skolevirkeligheden
I weekenden havde skolepædagogen Mikkel Laursen en krads kritik af samarbejdet med PPR i Politiken. Folkeskolen har bedt formanden for Pædagogisk Psykologisk Forening Jette Lentz svare. Hun mener ikke, at hans kritik er dækkende for samarbejdet mellem skoler og PPR generelt.
”Jeg kan konstatere, at folk hader
netværksmøder, og at mange lærere og pædagoger har et ret anstrengt forhold til
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) og den kommunale forvaltning i det hele
taget. Personligt oplever jeg det som mistillid i sin reneste form. Jeg bliver
vred og får lyst til at sparke til ting”.
Sådan skrev
skolepædagog Mikkel Laursen i et indlæg i lørdagens Politiken om sit samarbejde med PPR. Jette Lentz, formand for PPR-psykologerne i Pædagogisk Psykologisk Forening, er ked af, at Mikkel
Laursen har så negativ en oplevelse af samarbejdet med sin lokale PPR.
”Det er heldigvis
ikke det, vi hører mest af”, siger hun om hans oplevelse af, at de PPR-ansatte
ikke kender til eller kommer ud i skolevirkeligheden.
”Vi ser tværtimod
den modsatte tendens”, siger formanden. ”PPR-psykologerne bliver mange steder nu
en del af skolernes resurseteam, indgår i co-teaching og så videre. Der er
selvfølgelig stor forskel kommunerne imellem. Men det er den tendens, vi har
set i de seneste år”.
Loven giver PPR magten
Jette Lentz fornemmer, at Mikkel Laursen er frustreret over det hierarki, der kan være, hvor det er
PPR-medarbejderne, som skriver den pædagogisk-psykologiske vurdering, kaldet
PPV, som danner grundlaget for skolelederens beslutning om, hvorvidt en elev
skal have specialpædagogisk støtte.
”Men det er jo
sådan, lovgivningen er indrettet” siger hun og understreger at en god PPV kommer
hele vejen rundt og også inddrager læreres, pædagogers og forældres
perspektiver.
"Det
sker bedst, når lærere, pædagoger og PPR-psykologer har arbejdet samskabende i nogle ligeværdige processer omkring eleven og i dets fællesskab
og har forventningsafstemt med hinanden om deres forskellige faglige indsatser", tilføjer hun. ”Mikkel Laursen har
tydeligvis nogle dårlige erfaringer med de PPR-psykologer, der kommer på hans
skole, men det betyder jo ikke at det er sådan alle steder – der er det
heldigvis ikke”, siger Jette Lentz.