Anmeldelse

Samtale - tre film om at tale sammen

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Videoen består af tre selvstændige film på henholdsvis 12, 9 og 14 minutter. I den første sidder fire piger i samtale i en klit afbrudt af korte klip fra leg og travetur langs stranden. De taler om, hvor vigtigt det er at have nogen at tale med - hvad enten det er en veninde, en mor eller et sovedyr. Emnerne er knyttet til følelser, som man gerne vil dele, både når man er glad, og måske mest når man er ked af det. Drilleri, mobning, venskaber, døden og livet som barn bliver drøftet seriøst og utvungent i et overraskende præcist sprog.

Den anden film starter på en perron, hvor en tiårig pige venter på toget. En jævnaldrende dreng ankommer og sætter sig på bænken, og inden længe har de indledt en samtale om betydningen af at få noget at vide om andres følelser, at skrive dagbog, blive afklaret ved at tale med sit kæledyr, frygten for skilsmisse, når forældre skændes eller 'diskuterer'.

Tredje film er en samtale mellem en bedstefaragtig mand og en tiårig pige. De går tur i skoven og får sig en ærlig og ligeværdig samtale om identitet og samvær og om at være sig selv eller prøve at leve op til gruppens normer.

Drengen i den anden film er den eneste dreng i filmene, og hans måde at verbalisere sine følelser og tanker på ligger meget tæt op ad pigernes. Jeg tror, at det vil være svært for mange drenge i den alder at leve op til at føre en god samtale.

Den tilhørende lærervejledning lægger op til samtale både om filmenes indhold og om de formelle aspekter af samtalen. Der er litteraturhenvisninger og gode metodiske forslag. Der lægges op til en drøftelse af forskellene på en telefonsamtale, SMS-beskeder, internetchat og en samtale, hvor man har øjenkontakt. Her kan drengene nok bedre være med.

Børnene i filmene spiller helt naturligt og afslappet. Der er skønne nærbilleder og overraskende præcise og ærlige udsagn. Vi har hørt og læst meget om den vanskelige samtale. Her ser vi børn føre den gode samtale om emner, som nok kan være vanskelige for mange voksne.

Som oplæg til et emne om samtalen er den særdeles velegnet til 3. til 6. klasse. Den har ægthed og store muligheder for identifikation med 'skuespillerne'.