Anmeldelse

Konstruktivistiske rødder og grene

- en antologi

Publiceret Senest opdateret
Konstruktivisme er ikke en entydig størrelse. Bogens titel henviser til de mange forskellige rødder og senere forgreninger, der findes inden for konstruktivismen. Herunder findes også nogle, som normalt ikke betragtes som "rene" konstruktivister. Bogen præsenterer en blanding af klassiske og senere konstruktivistiske tekster. Foruden bredden af "rødder og grene" er bogens styrke, at den indeholder en perlerække af oversatte originale tekster af eksempelvis Dewey, Bruner, Piaget, Vygotsky og Luhmann. Alle med fokus på grundspørgsmål til pædagogikken som videnskab og konstruktivistisk anlagt undervisning. Bogen afsluttes med tre artikler, som trækker bredt på både "rødder" og "grene", når de giver generelle analyser og konkrete bud på undervisning og læring med fokus på den nødvendige lærers nødvendige dialogiske kompetencer. For som det siges: "Eleverne er jo - om nogen - tæt på deres egne læreprocesser". Bogen kan varmt anbefales som en indføring til konstruktivismens bredde, præsenteret af "rødderne" selv.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.