Mægling i mobbesager har ikke været en succes, så nu vil undervisningsministeren i stedet skærpe den forebyggende indsats.

Undervisningsminister dropper tilbud om mægling i mobbesager

Det har ikke ligefrem været en stor succes at tilbyde mægling i mobbesager på skolerne, så nu vil undervisningsministeren fjerne tilbuddet til forældre og deres børn. I stedet vil hun sætte gang i en ny forebyggende indsats inden for konflikthåndtering.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er slut med at give tilbud om mægling - eller mediering - til parterne i klagesager om mobning på landets skoler.

I et brev til Folketingets undervisningsordførere oplyser børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), at hun nu vil ændre en bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø, der også omfatter Den Nationale Klageinstans mod Mobning.

"Med bekendtgørelsesændringen ophæves muligheden for, at Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) kan give parterne i en klagesag tilbud om mediering", skriver ministeren i brevet.

Mobbeklageinstans til vurdering i år: Kan blive lukket i 2022 

Kun halvdelen takkede ja

Baggrunden er en evaluering af medieringsindsatsen i mobbesager, som Epinion har foretaget for ministeriet.

Ganske vist svarer de adspurgte forældre i evalueringen, at de mener, at mediering er et relevant redskab til at forene parter i mobbesager. Men evalueringen viser også, at mæglingens virkning afhænger af, hvornår i forløbet den finder sted - og her har problemet været, at de familier, der har fået tilbud om mægling, har oplevet, at tilbuddet er kommet for sent i forløbet.

Samtidig fremgår det, at der kun er blevet takket ja til tilbuddet om mægling i halvdelen af sagerne. Det skyldes blandt andet, at børnene for længst har skiftet skole - eller at deres forældre ikke længere tror på, at samarbejdet kan genoprettes.

Derfor konkluderer ministeren, at medieringsordningen "ikke er optimal i forhold til behovene hos parterne".

Rapport fra Mary Fonden: Lærere savner viden om mobning

"Børne- og Undervisningsministeriet vurderer, at der i stedet for tilbuddet om mediering bør igangsættes en ny forebyggende indsats i forhold til konflikthåndtering i sager om mobning", skriver Pernille Rosenkrantz-Theil i brevet til ordførerne.

Derfor vil ministeriet nu udarbejde et oplæg om at understøtte kommunerne i forebyggelse og konflikthåndtering, så kommunerne kan sætte ind tidligere - til gavn for flere elever, oplyser hun.

Initiativet skal ses i sammenhæng med de øvrige, eksisterende indsatser mod mobning i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Med ændringer af undervisningsmiljøloven intensiverede politikerne i 2017 indsatsen mod mobning med en række antimobbe-bestemmelser.

Det omfattede blandt andet kravet om, at skolerne skal udarbejde en antimobbe-strategi og en handlingsplan for, hvordan problemer omkring det psykiske undervisningsmiljø løses. Det var også i den forbindelse, at Den Nationale Klageinstans mod Mobning blev etableret som en del af Dansk Center for Undervisningsmiljø.

Selve tilbuddet om mægling i mobbesager blev aftalt af et bredt politisk flertal som et treårigt forsøg i aftalen om de såkaldte satspuljemidler for 2017-2020. 

Nye regler: Nu kan skoler straffe elevers digitale adfærd i fritiden