Der rider en pædagogisk bølge over landet: 'DTK', Det Tænkende Klasserum. Bogen om det er forfattet af den canadiske professor i matematik, Peter Liljedahl, og har i den grad sat fokus på, hvordan vi lærer. Og ikke kun i matematik. DTK tager grundlæggende udgangspunkt i, at det er den aktive, der lærer. Og derfor skal eleverne være de aktive i undervisningen uanset fag eller kontekst.
Vi har sikkert alle stødt på læringspyramiden i forskellige udformninger. Og alligevel har vi stadig en skolestruktur med test og prøver, der fremmer en helt anden undervisning, end den vi alle sammen godt ved er den, der giver den bedste læring.
Os med rod i grundskolepraksis ved det godt: Vi skal skabe en skole, hvor det er elevernes læring, der er i fokus. ’Tænkende klasserum i flere læringskontekster’ er et supplement til 'Det tænkende klasserum i matematik'. Bogen har fokus på forskellige undervisningssammenhænge, som kun i mindre grad er beskrevet i moderbogen. Bogen gennemgår 11 forskellige undervisnings- og læringssituationer i fem dele: Læringsstøtte, Særlige rammer, Virtuel undervisning, Hybrid undervisning, og Hjemmeundervisning i det tænkende klasserum.
De første kapitler centrerer om elever med brug for særlig støtte, elever i matematikvanskeligheder eller mere omfattende læringsvanskeligheder. De følgende kapitler har fokus på rammer af særlig betydning; små klassestørrelser, Covid 19 udfordringer for eksempel i form af virtuel undervisning med videre.
Læs også
’Tænkende klasserum i flere læringskontekster’ er et supplement til ’Det Tænkende Klasserum’. Bogen kan give god inspiration til egen praksis ikke mindst i arbejdet med elever i matematikvanskeligheder og giver detaljerede beskrivelser af en række undervisningssituationer, som ikke er indeholdt i ’Det Tænkende Klasserum.’
Tænkende matematik
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.