”Det her ligger op til, at det pædagogiske læringscenter bliver det kraftcenter i skolen, som kan inspirere og udvikle den pædagogiske og didaktiske praksis og samtidig have fokus på at indsamle gode undervisningsmidler”, lyder det fra Regitze Flannov om ny bekendtgørelse om folkeskolen pædagogiske læringscenter.

”Målstyret undervisning” ryger ud af bekendtgørelsen om PLC

Med en ny bekendtgørelse om folkeskolens pædagogiske læringscenter fjernes den målstyrede undervisning. Det er endnu et skridt i den positive udvikling af skolen, lyder det fra Regitze Flannov, der også mener, at der er flere gode ting at hente i den nye bekendtgørelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ny og revideret bekendtgørelse er sendt i høring og betyder, at "målstyret undervisning" ikke længere kommer til at indgå i bekendtgørelsen om folkeskolens pædagogiske læringscenter - PLC.

"Selvom det umiddelbart kan virke, som om der er tale om en mindre ændring, så er det jo faktisk ret stort. Vi er stadig i gang med at få resterne af den målstyrerede undervisning ud af hele komplekset af regler på folkeskoleområdet, så det her er endnu et skridt på vejen. Og det er vi rigtig glade for", fortæller formand for uddannelsesudvalget i Danmarks Lærerforening Regitze Flannov.

Ændringen kommer som et led i udmøntningen af aftalen fra maj 2017, hvor aftalepartierne blev enige om at løsne bindinger i Fælles Mål. Det betød, at de 3170 underliggende færdigheds- og vidensmål i Fælles Mål blev gjort vejledende.

Nu er læringsmålstyret undervisning slettet fra uvm.dk

Og ændringerne i bekendtgørelsen bliver modtaget med kyshånd af Danmarks Lærerforening.

"Det her ligger op til, at det pædagogiske læringscenter bliver det kraftcenter i skolen, som kan inspirere og udvikle den pædagogiske og didaktiske praksis og samtidig have fokus på at indsamle gode undervisningsmidler", siger Regitze Flannov.

Flere positive opdateringer

Fra Regitze Flannov lyder det desuden, at der i udkastet til bekendtgørelsen er andre positive elementer, som man også kan se frem til.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (Stuk) har nemlig vurderet, at man ved samme lejlighed kan opdatere og præcisere bekendtgørelsen.

Og det har ifølge Regitze Flannov ført til tre andre positive ændringer, som Danmarks Lærerforening også har fremhævet i deres høringssvar. Det drejer sig om vejlederrollen, vidden i fagblokke og fritidslæsning.

Når det kommer til vejlederrollen og vidden i fagblokke er det særligt den skærpede opmærksomhed i bekendtgørelsen, der bringer smilet frem i lærerforeningen. Det betyder nemlig, at det pædagogiske læringscenter nu eksplicit omfatter alle skolens faglige vejledere, resurcepersoner samt alle skolens fag.

"I dag er det at være lærer en så stor og kompleks opgave, at vi har brug for hele tiden at se på, hvad har vi af resurser på skolen, så vi hele tiden kan understøtte lærernes undervisning tæt på undervisningen i klasserne, og der er det pædagogiske læringscenter simpelthen essentielt", fortæller Regitze Flannov og fortsætter:

"Derfor er det også positivt, at det med denne nye bekendtgørelse er blevet tydeliggjort, at det pædagogiske læringscenter rummer alle vejledere og skal understøtte alle fagblokke".

Resursepersoner står over for et væld af forventninger

Derudover påpeger Regitze Flannov, at også forpligtigelsen til at vejlede eleverne i fritidslæsning er blevet tydeliggjort.

"Det at man har et pædagogisk læringscenter, hvor man rent faktisk formidler fritidslæsning, understøtter jo, at alle børn skal have adgang til god litteratur - også i deres fritid. Det er ikke alle familier, der køber bunker af bøger til hjemmet. Og det er derfor vi har de pædagogiske læringscentre".

Der er altså ingen tvivl om, at revideringen bliver taget godt imod i Danmarks Lærerforening. Det betyder dog ikke, at den nye bekendtgørelse kan stå alene, lyder det fra Regitze Flannov:

"Jeg synes, at denne her bekendtgørelse understøtter et stærkt PLC. Så skal vi bare have resurserne til at følge med".

Læs mere

Udkast til ny bekendtgørelse om folkeskolens pædagogiskelæringscenter