I alle dele af landet var der færre stx-studenter, der startede på uddannelserne til pædagog, sygeplejerske, lærer eller socialrådgiver i 2021 end i 1995.
I alle dele af landet var der færre stx-studenter, der startede på uddannelserne til pædagog, sygeplejerske, lærer eller socialrådgiver i 2021 end i 1995.

Se hvor i landet unge vælger en professionsuddannelse efter gymnasiet

Siden 1995 er der i alle landsdele sket en nedgang i andelen af stx-studenter, der starter på en professionsuddannelse. Der er store regionale forskelle på, hvor meget en professionsuddannelse trækker i de unge.

Publiceret Senest opdateret

Pilen peger nedad i alle landets regioner, hvis man kigger på den historiske udvikling over andelen af unge, der efter at have fået en studenterhue fra et alment gymnasium vælger at læse videre på en af landets fire største professionsuddannelser lærer-, sygeplejerske, pædagog- eller socialrådgiveruddannelsen.

I 1995 valgte hver fjerde (25 procent) af stx-studenterne en af de fire professionsuddannelser.

I 2021 valgte færre end hver femte – helt præcist 18 procent - at gøre det samme.

Det viser en ny analyse fra Danske Professionshøjskoler på baggrund af tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriets datavarehus.

Analysen viser også, at der er store landsdækkende forskelle på, hvor de unge vælger en professionsuddannelse.

Professionsuddannelserne har den største tilslutning blandt stx-studenterne i Region Midtjylland. Det gælder både i 1995 og 2021.

I den anden ende er studenterne fra Region Hovedstaden dem, der i størst grad vælger en anden uddannelsesvej end en professionsuddannelse.

Ifølge Danske Professionshøjskoler er udviklingen et udtryk for, at mange unge ser universitet som det naturlige valg efter studentereksamenen. Og den udvikling skal vendes ved at informere de unge om professionsuddannelserne, lyder det fra Danske Professionshøjskoler.

”Jeg tror, der er et stort potentiale i, at flere unge fra landets største ungdomsuddannelse ikke kun kigger mod universiteterne”, siger forkvinde for Danske Professionshøjskoler Camilla Wang.

Powered by Labrador CMS