Lotte Josephsen praktikkoordinator Højboskolen
Praktikkoordinator på Højboskolen Lotte Josephsen har løbende vejledning med praktikanter. I år har hun ønsket at få færre praktikanter for at have overskud til at sætte sig ind i læreruddannelsens nye rammer for praktikken.

Skoler betaler for at få mere praktik-ansvar

På Højboskolen er skoleleder Peder Pedersen stolt over at have fået større ansvar i at uddanne fremtidens lærere. Men det ærgrer ham, at han må finde de penge, som mere praktik koster, på skolens øvrige budget.

Publiceret Senest opdateret

”Vi er glade for at have fået en større rolle i at være uddannelsessted”. 

Skoleleder Peder Pedersen smiler stort, når han lovpriser, at Højboskolen i Skanderborg Kommune har fået større ansvar for at uddanne fremtidens lærere.

”Vi skal stå for 20 procent af uddannelsen. Det er godt. For de har haft for lidt praktik, og vi har haft en for lille rolle i deres uddannelse. Vi er glade for det, men det er også et ansvar, vi skal tage på os”, siger han.

”Vi vil gerne have personalet med, så alle kan være stolte af det”, siger han og understreger, at ingen i personalegruppen har stejlet over, at der med længere praktik også kommer flere opgaver til personalet.

Pengene mangler

Men han ærgrer sig lidt over, at mere praktik ikke udløser flere penge til skolen. Den politiske aftale om læreruddannelsen betyder blandt andet, at fra dette skoleår får nye lærerstuderende en tredjedel mere praktik, så de studerende fremover har praktik alle fire år på uddannelsen.

Men det beløb som Højboskolen modtager for at have praktikanter fra den nye læreruddannelse, er nøjagtigt det samme, som de får for de lærerstuderende på den gamle ordning. Skolen skal med andre ord levere en bedre ydelse i en længere periode for samme beløb som før.

5.633 kroner per praktikforløb er beløbet, og det er ikke nok, siger Peder Pedersen.

”Det er underfinansieret. Især hvis man skal flytte sig fra det, som er det mest nødvendige at gøre, til det, som vi synes er det rigtige. Vi skal have opgraderet lærere til at uddanne de studerende, og lærerne har brug for uddannelse. Og det er der ikke penge til”, siger han.

Rammer andre indsatser

Skolens egne beregninger viser, at selv om man ikke videreuddanner lærere til at vejlede de lærerstuderende, så koster det skolen i omegnen af 500-600 kroner hver gang, den tager imod lærerstuderende på den nye ordning.

Men hvor kommer pengene så fra?

”Ja, vi skal jo have det til at hænge sammen, så må vi finde dem et andet sted”, siger Peder Pedersen og trækker på skuldrene.

I Skanderborg Kommune genkender chef for skole og specialtilbud Peter Bech Milsgaard udfordringen. I øjeblikket er man i forvaltningen ved at se på, hvilke prioriteringer, der må foretages for at få økonomien til at hænge sammen.

”Vi er vildt glade for mere praktik. Derfor råber vi ikke så højt om den manglende finansiering. Vi ser det som en investering i at få gode medarbejdere ud i skolerne. Vi skal nok finde veje, men det er ærgerligt, at det bliver en merudgift”, siger han.

Selv om den nye læreruddannelse trådte i kraft i august, har kommunen endnu ikke meldt prioriteringer ud til skolerne.

”Det er svært at sige, hvordan vi gør det. Vi kigger på det nu. Vi har før haft Louise Klinge ud og som kursusaktivitet fortælle om relationskompetence. Det er sådanne puljer, man kommer til at kigge på nu”, siger Peter Bech Milsgaard.

Praktikkoordinator holder igen

På Højboskolen er praktikkoordinator Lotte Josephsen bekymret for, at den manglende finansiering i længden kan betyde, at skolen ikke kan tage imod så mange praktikanter, som den har gjort indtil nu. Sidste år havde skolen 17 praktikanter. I år har de 7.

”Det handler ikke direkte om økonomien i år, men om overskuddet til at have praktikanter og sætte sig ind i de nye rammer. Så jeg har bedt om, at vi ikke havde så mange i år. I år har vi ingen førsteårsstuderende i udstrakt praktik. Det havde vi sidste år i prøveperioden”, siger Lotte Josephsen.

På læreruddannelserne på professionshøjskolen Via - Aarhus, Silkeborg, Skive, Holstebro og Nr. Nissum - mærker uddannelsesdekan Elsebeth Jensen ikke, at den manglende finansiering afholder skolerne fra at tage imod praktikanter på den nye læreruddannelse.

”Til trods for at det er sådan, så bliver opgaven løftet”, siger Elsebeth Jensen. ”Jeg har været med på læreruddannelsen siden 1995. Jeg har aldrig oplevet et større fællesskab og en større fælles interesse i at løfte uddannelsesområdet”, siger hun og tilføjer: ”Jeg håber på sigt, at der også kommer en bedre økonomi til det”.