"Min pænt organiserede mappestruktur på OneDrive indeholder i skrivende stund 317 pdf’er fra læreruddannelsen. Listen vokser med en 4-5 stykker om ugen. Og så er vi ellers klar til knævre løs i matrix-øvelser, makkersnak, og klassesamtaler", skriver Bosse Hougesen.

Debat: Lærerstuderende kritiserer uddannelsen for at handle om at lære "at læse og tale om indholdet af pdf-filer"

Studerende Bosse Hougesen har indtil videre 317 pdf-filer på computeren, der skal forberede ham til at blive lærer. Men pdf'erne kommer til kort, når han står ude i klasselokalet, skriver han.

Publiceret Senest opdateret

Til prøven i dansk fik jeg sagt, at ”Thomas Illum jo er en stor kanon, som fylder meget i danskfagets didaktik. Derfor må eleverne være i trygge hænder.”

Ironien var ikke tabt på de to garvede kvinder, der sad på den anden side af det grønne bord. Hvis ikke subkommunikation bliver fanget til en eksamen i dansk, hvor så?

De ville ønske, at mit didaktiske design afspejlede min kritik af Thomas Illum, for jeg havde jo skamløst kolporteret hans undersøgende tilgang til litteraturundervisning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I en pdf-fil om John Deweys ”Erfaring og tænkning”, læste jeg om vigtigheden af erfaringens passive og aktive element, i popsprog kaldet ”learning by doing”. Det er jo umiddelbart logik for burhøns, men hvad er det så præcis for en erfaring, man får på uddannelsen?

Det er en erfaring i at læse og tale om indholdet af pdf-filer.

Min pænt organiserede mappestruktur på OneDrive indeholder i skrivende stund 317 pdf’er fra læreruddannelsen.

Listen vokser med en 4-5 stykker om ugen. Og så er vi ellers klar til knævre løs i matrix-øvelser, makkersnak, og klassesamtaler.

Eleverne skænker vi af og til en tanke. Det er specielt interessant for meritstuderende, når vi skal tale om, hvordan vi tror folkeskolen fungerer, i en slags socialkonstruktivisme på speed.

Uanset hvad, er det vigtigt at organisere sine pdf’er pænt. Det gælder jo om at kunne finde de magiske trylleord som ”Thomas Illum” eller ”Morten Blomhøj” frem, når man sidder til sin kompetencemålsprøve.

Endelig kommer man i praktik. Det kan være svært at undervise børn ved at snakke om pdf-filer, så vores erfaring er ikke meget bevendt. Eleverne har simpelthen ikke den nødvendige selvregulering til at indgå i de meningsfyldte og lærerige diskussioner om indholdet af pdf-filerne. Det kommer forhåbentligt i løbet af gymnasiet eller universitetet, når de har forkastet enhver selvstændig impuls, og ofret deres identitet på boglighedens alter.

Men nu er det altså tid til at omsætte pdf til differentieret, undersøgende og autentisk undervisning.

Undervisning, som tager højde for DSA-elevers behov for at spejle sig i både kultur og sprog. Undervisning, som motiverer og hjælper elever i komplicerede læringssituationer, men samtidig er udfordrende for elever med særlige forudsætninger – dog uden at foregribe læring, der først skal finde sted på et senere klassetrin.

Hvis du mistede pusten, har du fanget pointen. Jeg sagde til min praktiklærer, at jeg havde en ambition om at forberede mig mindre. For ”det er sku’ da vigtigt at kunne sparke noget undervisning ud af døren hurtigt, eller hvad?”

Forældrene sidder klar på Aula til at lægge dig ned med krav og forventninger. Folkeskolen er i brand, lærerne falder på stribe!! Du har slet ikke tid til at planlægge grundigt! Skolen har desuden kun adgang til et bogsystem, du ikke bryder dig om, og hvis du vil på tur med klassen, kan I tage cyklen.

Har jeg hørt. Jeg ved det ikke. Det står der ikke noget om i mine pdf-filer.

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.