Her er de kompetencer, arbejdsgiverne søger efter  

Lærernes A-kasse har opgjort arbejdsgivernes mest efterspurgte kompetencer ud fra en lang række jopoplag. Opgørelsen giver stof til eftertanke, mener de lærerstuderendes forperson.

Publiceret

Samarbejde, engagement og erfaring. De tre kompetencer bliver ofte nævnt i jobannoncer, når skoler søger lærere. 

I en optælling af efterspurgte kompetencer, som Lærernes A-kasse står bag, har man på baggrund af 150 jobopslag i maj og juni fundet 29 kompetencer, som oftest går igen i jobopslagene. 

Dynamisk, robust og handlekraftig er også nogle af ordene.

Skab mulighed for initiativ

Forperson for Lærerstuderendes Landskreds Anneline Larsen er ikke overrasket over ordene på listen, men hun synes, der mangler vigtige elementer.

”Der mangler noget, der tidligere har været en del af lærergerningen. Nemlig alt det som handler om at tage initiativ, om at stille op for andre, eller skabe noget for andre”, siger hun og tilføjer: 

”Jeg er bekymret for, om lærerne har mulighed for at tage de initiativer på skolerne eksempelvis morgensang eller en lokal klimademo eller det årlige teaterstykke. Det er bare ikke noget, der fylder noget i dag, og det er heller ikke noget, der bliver værdsat på læreruddannelserne i dag”.

It-minded og mestrer digitale læremidler er også kompetencer, som Anneline Larsen lægger mærke til på listen - noget, de lærerstuderende ikke får meget undervisning i på studiet.

29 ord, som går igen i lærerjobopslag

  • Samarbejde
  • Engagement
  • Brænder for dine fag
  • Erfaring
  • Positivt mindset
  • Anerkendelse
  • Ambitiøs
  • It-minded
  • Relevante linjefag
  • Rummelig
  • Motiverende
  • Selvstændig
  • Robust
  • Handlekraftig
  • Mestrer digitale læringsmidler
  • God til relationsarbejde
  • Struktureret
  • Dynamisk
  • Fleksibel
  • Nysgerrig
  • Kreativ
  • Humor
  • Målrettet
  • God kommunikation
  • Inddragende
  • Imødekommende
  • Nærværende
  • Teamplayer
  • Energisk

Kilde: Lærernes A-kasse

”Det lægger på mange måder op til, at man selv har interesse for det eller sørger for at få kompetencer inden for det. Der er brug for, at vi får mere formelle kompetencer i forhold til det digitale”, siger hun.

De unge er blevet mindre optimistiske

Firmaet Fremtidsfabrik undersøgte for fem år siden forventninger og behov hos unge, når de træder ud på arbejdspladsen. 

Dengang så man en generation, der forventede udvikling, hvor løn og balance i arbejdsliv og fritid var mindre vigtig end muligheden for at udvikle sig og skabe forandringer.

”De var optimistiske. Vi så en generation, som troede, de gik mod noget, der var bedre”, siger stifter af Fremtidsfabrik Tanja Hall. 

Sådan er det ikke længere.

”Nu ser vi en generation af unge, der er præget af trivselskrise”, siger hun.

Ifølge Tanja Hall er det især kvinder, der rammes af stress, angst og depression og frygt for, om de kan varetage et arbejde.

”Hvis vi skal se på nogle af de resursestærke, så drømmer de om at arbejde så kort tid som muligt. De planlægger allerede på studiet, hvornår de kan gå på pension, og det skal gerne være, når de er 40". 

"Det gælder for alt i verden om at undgå hamsterhjulet”, siger Tanja Hall.

Derfor er de unges fokus på løn og arbejdsvilkår også blevet meget større inden for de seneste fem år. 

Det betyder, at arbejdsgiverne nok kan efterspørge specifikke kompetencer, men de skal i høj grad også være klar til at sælge gode arbejdsvilkår, hvis de skal tiltrække nye lærere til skolerne, mener Tanja Hall.

Anbefaling til de nye lærere: Stil krav til kommunerne

Anneline Larsen kan godt genkende billedet.

”Det fylder utroligt meget for vores medlemmer, hvad det er for nogle vilkår, man kommer ud til efter uddannelsen. Derfor fylder det også, hvilke kommuner der kan give nogle gode kompetencer”, siger hun.

”Jeg anbefaler vores medlemmer at kigge på, hvad er der for nogle rammer for nyuddannede i de job, de søger. Hvor har du mulighed for at få en mentor, hvor er der mulighed for faglig refleksion og pædagogisk refleksion". 

"For det er det, der gør forskel for, at man kan blive lang tid i et job”.