Lærernes a-kasse i bunden i kvalitetstjek

En kvalitetssammenligning af samtlige danske a-kasser, som Arbejdsdirektoratet netop har offentliggjort, placerer lærernes a-kasse, dlf/a, i langt nede i kvalitetsindeks-'score'. Det skyldes især fejl i udbetaling af supplerende dagpenge.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dlf/a ligger også langt nede i en sammenligning af medlemmernes tilfredshed med en 'score' på 2,2. Det betyder dog ikke, at medlemmerne af dlf/a, som er blandt Danmarks absolut billigste a-kasser er utilfredse. Scoren er 1 er betyder meget tilfreds, 2 er 'tilfreds' og 3 er hverken/eller - de bedst scorende a-kasser ligger mellem 1 og 2. Medlemstilfredsheden med dlf/a er steget på flere punkter siden den foregående a-kasse-sammenligning fra 2001. De lærere, der bruger a-kassen har vurderet a-kassens telefontid, tilgængelighed og mulighed for selvbetjening via nettet mere positivt end tidligere.

"I kvalitetsindekset er det, der trækker dlf/a's resultat ned, en meget høj fejlprocent inden for udbetaling af supplerende dagpenge", fortæller dlf/a's forsikringsleder Rune Thorup.

Dlf/a har meget få medlemmer, som modtager supplerende dagpenge i forbindelse med kortvarig beskæftigelse, og Arbjedsdirektoratet har derfor undersøgt samtlige de 33 dlf/a-sager, som opfyldt kriterierne til undersøgelsen. I 26 procent af dem fandt direktoratet fejl:

"Det er meget komplicerede regler i forhold til, hvor små beløb det drejer sig om", understreger Rune Thorup. Også andre a-kasser havde en høj fejlprocent for eksempel i forbindelse med de såkaldte G-dage, hvor arbejdsgiverne skal betale første og anden ledighedsdage.

"Det er regler, som det er næsten umuligt at administrere via for eksempel selvbetjening på internettet, så de kræver store administrative resurser".

"Men vi har strammet vores system op og kræver mere dokumentation nu - det havde for øvrigt gjort, inden direktoratet tog fat på denne undersøgelse", siger Rune Thorup.

For at forbedre sagsbehandlingstiden og tilgængeligheden ændrede a-kassen for nogen tid siden struktur, så det enkelte medlem ikke længere havde en fast sagsbehandler. I stedet bliver sagen behandlet af den medarbejder, som tager telefonen eller modtager blanketten:

"Det kræver nogle bedre redskaber, bla. at medarbejderen har umiddelbar tilgang til at se for eksempel tidligere dagpengekort fra det pågældende medlem. Dem scanner vi nu ind, så man nemmere kan sammenholde med tidligere ansættelsesforhold", siger Rune Thorup.