Cirka en tredjedel falder fra i dag, og det er alt for mange, sagde uddannelsesminister Jesper Petersen, da han til eftermiddag præsenterede aftalen om en fornyelse af læreruddannelsen.

Minister: Et markant løft af læreruddannelsen

Vi har en bedre chance for at fastholde dem, der søger. Cirka en tredjedel falder fra i dag, og det er alt for mange, sagde Jesper Petersen ved præsentationen af dagens aftale om fornyelse af læreruddannelsen.

Publiceret Senest opdateret

Mere praktik skal tiltrække lærerstuderende og holde på demFærre søger ind på læreruddannelsen, som nu styrkes med mere praktik og flere undervisningstimer.Ny rubrik. Omformulering i underrubrik. Fem af de sidste fire afsnit er indsat med citater og kontekst.

Et flertal i Folketinget er enig om en ny læreruddannelse, der skal øge praktikken med en tredjedel, så de studerende får praktik i alle fire år.

Det fremgår tirsdag af en aftale.

- Folkeskolen er en del af kernen i vores velfærdssamfund. Det er fundament for det enkelte barn. Leg, læring og trivsel i fællesskaber. En god skole kræver dygtige lærere.

- Det, vi præsenterer i dag, er et markant løft af uddannelsen, siger uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S) ved præsentationen tirsdag.

Aftalen skal sikre en højere kvalitet på uddannelsen og bedre sammenhæng i hverdagen som lærer.

Der er afsat 125 millioner kroner i 2023 og 200 millioner kroner om året fra 2024. De penge er tidligere blevet afsat på finansloven.

Praktikken øges med ti ECTS-point fra 30 til 40, så det kommer til at udgøre cirka 17 procent af den samlede læreruddannelse.

Ved årets ansøgning har færre end tidligere søgt ind, og mange dropper ud af læreruddannelsen. Det skal ny uddannelse for lærere rette op på.

- En bedre uddannelse med den her markante styrkelse betyder, at flere vil søge ind og blive i faget.

- Vi har en bedre chance for at fastholde dem, der søger. Cirka en tredjedel falder fra i dag, og det er alt for mange, siger Jesper Petersen.

Lærerstuderende får to til fire timers mere undervisning om ugen for at styrke fagligheden. De studerende vil desuden få mere feedback og vejledning.

Lærerne skal rustes bedre til specialundervisning. Det sker ved, at lærerne kan tage faget som et af tre undervisningsfag, tidligere kaldet linjefag. I dag fylder specialpædagogikken et enkelt modul.

I slutningen af sidste år kom en udviklingsgruppe med flere løsningsforslag og pegede på behovet for tættere sammenhæng mellem hverdagen i skolen og undervisning på uddannelsen.

Mange af de forslag er nu en del af aftalen.