Den store danske præst, forfatter, filosof og digter N.F.S. Grundtvig døde i København den 2. september 1872 - 88 år gammel.
Foto: lex.dk
Folkekirkernes skoletjenester har forløb om Grundtvig til alle aldre
I år er det 150 år siden, at den store skoletænker døde. Folkekirkernes skoletjenester er gået sammen om at udarbejde forløb, der sætter fokus på Grundtvigs betydning i dag.
Den 2. september 1872 døde Nikolai Frederik Severin Grundtvig i København. Og det skorter ikke på markeringer af, at det i år er 150 år siden.
En større afhandling sætter fokus på den danske præst, forfatter, digter, filosof og historikers virkningshistorie i skolen.
Og kigger man mod de folkekirkelige skoletjenester, er der forløb for samtlige klasser i folkeskolen med samme sigte.
Helle Krogh Madsen er tilknyttet Folkekirkens Skoletjeneste
for København og Frederiksberg, der sammen med skoletjenesterne i Randers-Faurskov og Hillerød-Allerød har lavet udskolingsprojektet 'Hvor er opladeren?'.
”Det handler om at sætte fokus på de begreber, der står på
en meget prominent plads i folkeskoleloven: Ligeværd, åndsfrihed og demokrati”,
siger Helle Krogh Madsen og tilføjer:
”Mens demokrati og ligeværd er nogenlunde ligetil at arbejde
med, bliver det tit lidt uldent, når man når til åndsfrihed. Hvad vil det
egentlig sige? Grundtvig giver en glimrende anledning til at tage det op”.
Ånd er både oplader og hjertestarter
Som navnet på forløbet antyder, handler det ikke mindst om
at kigge på Grundtvig og hans åndsbegreb i en moderne kontekst.
”Målet er blandt andet at
kigge på, hvorfor ånd og åndsfrihed stadig optræder som en væsentlig del af
folkeskoleloven”, siger Helle Krogh Madsen og tilføjer:
”Vi mener ikke, at Grundtvig nogensinde er forsvundet. Men
forbindelsen er røget. Mange af de centrale begreber i hans tænkning tager
vi som en selvfølge i dag, og så tilskriver vi dem ikke ham som person. Så det
handler egentlig ikke så meget om at holde liv i Grundtvig – snarere om hvorfor
hans tænkning fortsat er så vigtig i dag”.
Ideen til titlen opstod på et online-møde, hvor en deltager
udbrød: ”Jeg har glemt min oplader, og jeg er ved at gå død”.
"Og her ville Grundtvig
sige, at uden ånd går man død. Så vi bruger opladeren og hjertestarteren som to
billeder på, hvad ånd gør", siger Helle Krogh Madsen.
Grundtvig genopstår i tegneserie
Også til forløbet til mellemtrin 'På rejse med Grundtvig' er der fokus på at sætte
Grundtvig og hans tænkning i en moderne kontekst.
Det forklarer Henriette Klausen fra Skole-Kirke-Samarbejdet i Aarhus Kommune, som i
fællesskab med andre folkekirkelige skoletjenester har lavet projektet.
Det sker blandt andet via en tegneserie, hvor Grundtvig vågner op foran
Aarhus Domkirke i 2022 og tager med nutidige elever på besøg i folkekirken, i
folkeskolen og i folketinget.
Han er naturligvis forvirret og forundret over mange af det
moderne livs gåder – som for eksempel hvorfor drenge er med i
madkundskabsundervisningen – men gennem besøgene oplever eleverne også, hvor
stort hans aftryk er de tre steder den dag i dag.
Tegneserien
slutter med, at han
pludselig forsvinder igen, men hans kuffert bliver tilbage. Som en del af
forløbet får hver
klasse deres egen fysiske version af
Grundtvigs kuffert, og den er et vigtigt didaktisk redskab, forklarer Henriette Klausen.
”Kufferten
indeholder en salmebog, en
stemmeseddel og en fællesskabsøvelse ud fra en fortælling fra den nordiske mytologi”, siger hun og tilføjer:
”Eleverne får altså en forståelse af, at de selv er formet
af en fortid, og at Grundtvigs aftryk sætter spor i den tid, de selv er en del
af”.
Hver fugl synger med sit næb
I forløbet 'Hver fugl synger med sit næb' til indskolingen er der primært fokus på Grundtvigs
sange. Det forklarer Christina Lowe fra Folkekirkens Skoletjeneste i Randers.
”Her er formålet, at børnene får et helt begyndende kendskab
til, at der er en mand, der hed N. F. S. Grundtvig. Han er jo kanonforfatter i
dansk, så de skal nok møde ham senere”, siger hun.
Derfor består forløbet grundlæggende af tre sange, som
eleverne får præsenteret på en video af Grundtvig selv – spillet af en
skuespiller.
Den første er ’Jeg gik i marken og vogtede får’, den anden
er ’Velkommen i den grønne lund’ og den tredje er ’Morgenstund har guld i
mund’.
”De tre sange giver anledning til at tage tematikkerne den
gode fortælling, fællessang og glæden ved livet op. Igennem de tre sange får
eleverne altså en lille prøvesmag på Grundtvig, og hvad der var vigtigt for
ham”, siger Christina Lowe, som understreger, at eleverne
selv oplever fællesskabet omkring sang ved projektets sangarrangementer, som er
blevet til i samarbejde med Sangkraft.