Debat
Kønsopdeling nej tak?
En lille debat om kønsopdeling
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er kommet mig for øre, at nogle folkeskoler eksperimenterer med kønsopdeling, og at man argumenterer for at dette kan være en god måde at drive undervisning på. Jeg er skeptisk. Kønsopdeling er at hæmme børnene socialt i en ung alder, til fordel for minimale forbedringer i undervisningsniveau.
Der er videnskabelige argumenter for at indføre kønsopdeling i folkeskolen. Piger i seksårsalderen har eksempelvis et betydeligt længere koncentrationsspand, og drenge er mere fysiske. Og der er selvfølgeligt store forskellige på piger og drenges evner og opfattelse. Men er det ikke netop dette, der er en styrke?
Jeg synes, at det smukke ved folkeskolen er diversiteten. At tømreren og kønsforskerens børn kan mødes her. Og at man lærer at give plads til hinanden. Jeg synes derfor også at tanken om kønsopdeling til fordel for større effektivitet er deprimerende.
Set i forhold til tidens opbrud med kønsroller, mener jeg ligeledes, at opdeling af køn har uheldige implikationer. Hvor skal eksempelvis et barn der er født pige, men identificerer sig som dreng placeres henne? Og er det ikke lidt ærgerligt, at børnene så tidligt bliver indprentet at tilhøre en bestemt gruppering på basis af køn?
Ikke blot synes jeg at der er en trist signalpolitik i kønsopdeling, jeg mener også at man potentielt går glip af værdifulde aspekter i børnenes sociale udvikling. For man kan vel næppe hævde, at der ikke sker en større polarisering af kønnene ved at opdele dem, og at piger og drenge ikke bliver mere fremmedgjorte overfor hinanden?
Kan man mon tale om, at det der på de givne klassetrin giver fordele, kommer tilbage i form af socialt handicap senere i livet, grundet fremmedgørelse overfor det andet køn? Jeg tænker det.
Det er simpelthen brandærgerligt, hvis effektivitet skal komme over børnenes sociale udvikling. Så lad os bevare vores blandede klasser.
Men selvfølgelig, skal vi lytte til videnskaben. Jeg er meget interesseret i at høre meninger og indspark til, hvordan vi kan arbejde med piger og drenges styrker, uden at skulle opdele. Og er der andre derude, der ligesom mig synes, at det er en frygtelig tanke at fratage børnene den læring der følger med interaktion med det andet køn? Kommenter gerne, eller følg min blog.