Københavnske skoler får administrativ leder

København har besluttet at indføre ledelsesteam på skolerne bestående af en skoleleder, en administrationsleder og to afdelingsledere. I første omgang indføres ledelsesteam dog kun på de skoler, som selv kan finde pengene.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er Uddannnelses- og Ungdomsudvalget, der har besluttet den nye ledelsesstruktur med en administrativ leder og afdelingsledere. Men udvalget har lagt vægt på, at strukturen skal tilpasses den enkelte skoles lokale behov og muligheder.

"Det betyder bl.a., at det på en skole kan være hensigtsmæssigt at have flere afdelingsledere, som det vil være naturligt at inddrage i ledelsesteamet", siger borgmester Per Bregengaard.

Begrundelsen for ændringerne er de mange nye krav til skoleledelsen - bl.a. krav om udvikling af skolens virksomhed, differentieret undervisning og krav til skolens faglige og pædagogiske samarbejde både internt og eksternt. samtidig sker der en forandring fra via regler og cirkulærer til styring via udviklingsplaner og samarbejdskultur- og planer, og der er sket en forøgelse af skoleledelsens administrative opgaver.

I første omgang har politikerne dog ikke afsat midler til den struktur, som er vedtaget:

"Det betyder desværre, at kun de skoler, der selv kan finde midlerne, kan begynde strukturændringen i det kommende år. Jeg har imidlertid en stærk forventning om, at politikerne er indstillet på at indarbejde det i budgettet for 2005", siger Per Bregengaard.