Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

God studiebog om professionelt pædagogisk lederskab i skolen

Gennem 12 temaer undersøges lærerens professionelle lederskab fra forskellige vinkler, og den studerende gives mulighed for yderligere fordybelse gennem relevante studieopgaver og litteraturanbefalinger.

Foto: Cecilie Rosdahl
Christina Krolmer
Start debatten
9. september 2022, kl. 09:47
Start debatten

Hvordan ser lærerens professionelle lederskab ud i dag? Og hvordan kan læreren arbejde med at blive god til at praktisere det? De spørgsmål undersøges i bogen fra forskellige vinkler med forskellige svar på.

Fakta:

Lærerens pædagogiske lederskab

Redaktører: Ole Løw & Elsebeth Jensen

260 kroner

240 sider

Serie: Professionsserien

Akademisk Forlag

”Lærerens pædagogiske lederskab” henvender sig primært til lærere og lærerstuderende og præsenterer 12 temaer med forskellige perspektiver på pædagogisk lederskab i skolen: Professionel autoritet, dramaturgisk klasseledelse, ledelse af relationsarbejde og fællesskabsdannelse, dialogisk lederskab, ledelse uden skældud, klasseledelse med nærvær, opmærksomhed og empati, ledelse af inkluderende undervisning og samarbejde, etik i klasseledelsespraksis, ledelse af elevsamarbejde, samarbejde mellem lærere og pædagoger, ledelse af skole-hjem-samarbejde og lærerstuderendes fagpersonlige udvikling.

Bogens kapitler er alle opbygget på samme overskuelige måde og afrundes med studieopgaver, nogle i form af spørgsmål til drøftelse parvis eller i grupper, andre i form af praktiske øvelser samt anbefaling af litteratur om emnet til videre fordybelse. Hvert tema er grundigt belyst, og teorien eksemplificeres og understøttes af relevante cases og praksiseksempler.

Selvom det er svært at vælge, vil jeg som lærer og PPR-konsulent særligt fremhæve kapitlerne 'Ledelse uden skæld ud', som en vigtig reminder til os alle om, at vi som professionelle har andre handlemuligheder og 'Ledelse af elevsamarbejde', fordi det for mig åbner for nye perspektiver og giver helt konkrete anbefalinger til, hvordan jeg kan arbejde med at udvikle elevernes samarbejde i undervisningen.

Samlet set er ”Lærerens pædagogiske lederskab” en god studiebog med relevante temaer og studieopgaver, der utvivlsomt kan danne afsæt for spændende pædagogiske drøftelser på læreruddannelsen. For den enkelte lærer kan kapitlerne læses uafhængige af hinanden alt efter interesse og relevans i forhold til egen praksis.

Tak for en god bog!

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

God studiebog om professionelt pædagogisk lederskab i skolen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS